Regelmatig duikt de Citroën C4 Cactus op in het straatbeeld. 90.000 exemplaren rijden er al rond na een jaartje productie. De eigenzinnige Citroën hangt vol met gewichtbesparend vernuft en andere slimmigheden. Desondanks is het een auto die je haat of liefhebt. Ruim dertig jaar geleden flikte Citroën het ook al om non-conventioneel ontwerp succesvol te maken met de Citroën BX. Het betaalbare hoekige comfortabele koekblik op wielen voor “the middle man”.
Citroën BX

Het ontwerp van de Citroën BX komt uit 1979 en het is sterk afgeleid van de Reliant FW11 en Volvo Tundra concept. Hoewel deze exemplaren bij de CEO’s van Volvo en Reliant niet in de smaak vielen wisten die Fransen er wel raad mee. Het was op z’n zachtst gezegd een succes te noemen. De Citroën BX werd vanaf 1982 tot 1994 gebouwd met 2.315.739 totaal!
Er bestaat een term “met de Franse slag”, wat zoiets als half werk impliceert. De BX is anders een goed stukje werktuigbouwkunde. De Citroën BX was een ruime vijfdeurs middenklasser, standaard uitgerust met de comfortabele hydraulische vering afkomstig uit de Citroën CX. Ondanks zijn lengte en breedte werd het gewicht laag gehouden door het gebruik van Polyester en bijvoorbeeld 1 in plaats van 2 ruitenwissers. Een veredelde naaimachine met amper 60 pk uit de Peugeot 205 was voldoende om de 950kg zware koets van de BX toch acceptabele prestaties te geven.
Persoonlijke ervaring
In mijn jeugd kreeg ik ook te maken met de BX. Mijn ouders reden in de jaren ’80 en ’90 in de Fransoos. Maar ook Opa en Oma, m’n oom en de buren hadden zo’n “middle man”-bolide voor de deur staan. Je kunt wel stellen dat het Franse blik een succesvol en ruimer alternatief was voor de duurdere Volkswagen Golf of Opel Kadett, hoewel het dicht slaan van de deuren nog het meest op het geluid van een koektrommel leek. Ik herinner me nog goed de vakanties met de BX. Pa gebruikte iedere kubieke centimeter ruimte om de kofferruimte te vullen met spullen voor de vakantie in de Franse Languedoc. Mijn zussen en ik barricadeerden het achterruim zorgvuldig met onze persoonlijke eigendommen. Ik met auto’s en LEGO, mijn zussen met Barbies en boeken. Het was altijd comfortabel zoeven over de Franse autoroute ondanks het feit dat we nog airco moesten ontberen. Maar goed, je wist ook niet beter en de oplossing in die tijd was een handdoek tegen het raam. Ik herinner me dat de BX het op sommige plekken best pittig had om steil naar boven in de bergen te klimmen.
Ondanks de nogal platte dialoog is de blitse BX (en Tatjana) met ronde koplampen en uitgebouwde skirts me tot de dag van vandaag bij gebleven.
De BX van Sjonnie
Halverwege de jaren tachtig verschijnt de speelfilm “Flodder” van regisseur Dik Maas. De buurman van de antisociale Familie Flodder is een autoverkoper bij Citroen. Op zeker moment in de film wordt de buurman voor het blok gezet als Sjonnie en broer Kees een knalrode stoere BX Sport tegen een polaroid foto ruilen. Ondanks de nogal platte dialoog is de blitse BX (en Tatjana) met ronde koplampen en uitgebouwde skirts me tot de dag van vandaag bij gebleven.
Het ding kon nooit potten breken want binnen een paar maanden werd het kampioenschap opgeheven.
Vele soorten en maten
De BX Sport van Sjonnie uit Flodder bewijst dat de BX niet alleen geschikt was voor de snel tevreden “middle man”. De BX Sport combineerde het relatief lichte gewicht met een, voor die tijd, gretige motor in het vooronder. Na de Sport volgden een BX 19 GTI met het blok uit de Peugeot 205 GTI en daarna een heuse BX GTI 4×4 met dik 160 renpaarden. In 1986 maakte Citroen het bont met een BX 4TC geschikt voor in de modder; spuuglelijk, met uitgebouwde wielkasten en heel on-citroens. Deze wagen nam in 1986 deel aan het Wereld Kampioenschap Rally. Het ding kon nooit potten breken want binnen een paar maanden werd het kampioenschap opgeheven.
Door de keur aan modellen en varianten van de Citroen BX gecombineerd met het aparte design kan dit blik in de toekomst nog wel eens uitgroeien tot een interessante oldtimer. De betrekkelijk eenvoudige techniek, met uitzondering van het veersysteem, is afkomstig van Peugeot en werd gebruikt in heel veel modellen door de jaren heen: interessant als je af en toe wilt sleutelen. Zeker van de rijk uitgeruste modellen met de GTI badge of modellen met minder dan een ton op de klok verwacht ik nog wel eens dat ze een leuke oldtimer van waarde worden.
Tussen de 1250 en 5000 euro heb je een oldtimer van dit kaliber.