Om eerlijk te zijn had ik geen al te hoge verwachtingen van het rijden op Curaçao. Tenminste ik kon mij niet zo’n goede voorstelling maken van het eiland als het aankomt op een autotripje. Na ruim een week denk ik daar wel anders over.
De huurauto
Via een vriend van ons in Nederland, die zelf langere tijd op eiland Curaçao heeft gewoond, kregen wij het adres van de autoverhuurder. Deze eiland bewoner had nog één huurauto beschikbaar voor een zacht prijsje. Voor 200 (Antiliaanse) gulden, plus een borg van 500 gulden, hadden we een week lang een Koreaanse truttenschudder tot onze beschikking, een Hyundai i10.
Het blauwe huurwagentje zat onder het stof en was volledig uitgewoond. De radio was defect, de bestuurdersstoel leek wel aangevreten door een stel opstandige eilandratten en in het dashboard zaten op de vreemdste plekken scheuren. Het feit dat die auto zo was afgetrapt vondt ik alles behalve een probleem. Ik heb al redelijk wat ervaring met autoverhuurders en keer op keer wordt er wel een oor aangenaaid als je hem terugbrengt. Denk aan een dubbele verzekering of het achteraf beboeten voor een kras die er al op zat voor je het ding ging huren. Bij deze i10 zijn de gebreken zo duidelijk dat een oor aan naaien zinloos lijkt.
Bezienswaardigheden
Het landschap is heel divers op Curaçao. Rondom de Jan Thiel Baai en Willemstad is het eiland dicht gebouwd. Het is een rommelige mix van wegrestaurants, woonhuizen, bedrijventerreinen en landschap vervuilende uithangborden. Het doet een beetje denken aan plekken rondom Florida zoals The Keys of Miami. De Westkust is daarentegen ongerept. Dit stukje eiland bestaat uit karakteristieke natuur met een prachtige wildgroei aan bomen, cactussen en rotsen. Halverwege het eiland vindt je Williwood. Een prachtige lagune, inclusief cactussen en flamingo’s waar je uitstekend foto’s kunt maken. Even verderop vindt je er verlaten stranden zoals bij het plaatsje Playa Lagun. Hier kun je prachtig snorkelen tussen bijvoorbeeld papegaai vissen en schildpadden. Bovenin de Westpunt van het eiland vindt je Shete Boka, een nationaal park. Op deze plek rammen de golven meters hoog tegen de rotsen. De omgeving is werkelijk prachtig en lijkt een beetje op een maanlandschap. Het is ook een leuke autorit omdat je grotendeels offroad moet rijden.
Het verkeer
Als bestuurder moet je een beetje over een extra aanpassingsvermogen beschikken. Het verkeer op het eiland lijkt aan de ene kant op bijvoorbeeld Nederland maar op andere plekken, in de bebouwde kom, is het toch wel een aparte bezigheid. Chaotische kruispunten zonder stoplichten of onoverzichtelijke rotondes maken het verkeer voor een toerist niet altijd even gemakkelijk. Het verlenen van voorrang lijkt ook meer gebaseerd op een gun factor dan een logische verkeersregel. Een beetje aanpassing aan het verkeer is dus gewenst. Onze blauwe huurauto had de beschikking over een automaat. Dat was overigens geen overbodige luxe als je bedenkt dat je de helft van de tijd aan het filerijden bent op het eiland. Tijdens ons verblijf (december) was er ook regelmatig een hevige maar korte regenbui. Het eiland heeft niet een al te beste afwatering en de wegen laten hier en daar ook wat te wensen over. Het is er dus onder regenachtige weersomstandigheden spekglad.
Nog wat tips voor het autorijden op Curaçao
- Download een Google-maps kaart van Curaçao op je telefoon of download de app Maps me.
- Zorg altijd dat je wat contant geld bij je hebt. Voor het tanken moet je eerst betalen en bij de meeste pompstations betaal je uitsluitend in contanten.
- Als je iemand op het eiland Curaçao kent, vraag hen dan of ze nog een autohuurder kennen. Dat bespaard je veel geld ten opzichte van de grote auto-rental namen.
- Check of je huurbarrel een automaat heeft. De helft van de tijd sta je namelijk in de file op het eiland en het rijdt veel relaxter.