XJ220 van Maisto
Ik was een jaar of tien toen ik van mijn ouders een modelauto kreeg die ik nooit zal vergeten: een Jaguar XJ220. We vonden hem samen in de Bijenkorf in Amsterdam een schitterend exemplaar van Maisto, uitgevoerd in een diepe ‘Le Mans Blue’. Het interieur was lichtbeige en zodra ik hem zag, was ik verkocht. Ik weet nog precies hoe ik hem vasthield, alsof ik een klein stukje van een droomauto in handen had.
Die neus… die had iets dierlijks. Die agressieve luchtinlaat, die kleine, felle koplampen alsof hij me recht aankeek. Ik kon er uren naar kijken. De krachtige vormen, de brede grijze velgen, de elegante lijnen: het hele ontwerp sprak me aan, tot in het kleinste detail. De sierlijke lijnen kwamen perfect samen in dit meesterwerk van Keith Helfet.
Interclassica beurs
Drieëndertig jaar later loop ik met een groep vrienden over de InterClassics-beurs in Essen. Voor wie daar nog nooit is geweest: het is een walhalla voor autoliefhebbers, een internationale beurs waar exclusieve klassiekers te koop worden aangeboden. Overal waar je kijkt, staan juweeltjes van auto’s. Van clubs die namens grote merken hun trots laten zien, tot handelaren met zorgvuldig samengestelde collecties groot en klein.
Eén van de stands die er voor mij echt uitspringt, is die van Gallery Aaldering uit Brummen. We dwalen daar een tijdje rond, vol bewondering voor alles wat er blinkt en glanst. En dan iets verderop zien we de stand van “The Houtkamp Collection”. En daar staat hij… alsof hij op me heeft staan wachten: een Jaguar XJ220. Mijn hart slaat meteen een slag over. Deze uitvoering is uitgevoerd in een schitterende zilveren lak, met een lichtgrijs interieur dat perfect past bij zijn futuristische uitstraling. Hij staat daar niet zomaar, hij schittert. Alsof hij weet hoeveel indruk hij maakt.
Motor uit een Rally monster
Terwijl ik de auto sta te bewonderen achter een scheidingslint merkt een van mijn vrienden op dat de kont en de plek waar het motorruim zit imposant en groot van formaat is. Ik vertel hem dan dat Jaguar eigenlijk een v12 in gedachte had voor dit meesterwerk. Maar door emmissie problemen van het v12 blok heeft men naderhand gekozen voor een 3.5 v6 uit het Group B rally monster de MG Metro. Ik vervolg mijn ietwat bedweterige verhaal aan een van mijn vrienden door te vertellen dat Martin Brundle in 1992 een snelheid van 349 km/u op het circuit van Nardò in Italië met de Xj220 behaalde. Dit record, voor de hoogste snelheid van een standaard productieauto, stond lange tijd vermeld in het Guinness Book of World Records.
Droom uitgekomen
Terwijl ik al die feitjes sta op te ratelen staat ons op dat moment een vriendelijke meneer ons toe te lachen. Even later stapt hij op ons af. Hij complimenteert mij met mijn feiten kennis over de XJ220. Hij kijkt me aan en zegt dan; “Misschien moet je de auto zelfs eens van binnen ervaren”. De meneer haalt een deel van de omheining weg en even later nemen zowel ik als de vriend omstebeurt plaats in de cockpit van deze exclusieve wagen. Alles oogt als nieuw en de heerlijke geur van leer komt je tegemoet. Als je het stuur vast houdt ervaar je pas echt dat je in een auto hebt plaatsgenomen die voor hoge snelheden is gebouwd. De vooruit is bijvoorbeeld ultra schuin, wat je extra bewust maakt hoe laag dit ding is gemaakt om een zo laag mogelijke luchtweerstand te genereren. Alles in het interieur ziet er brandschoon en ‘fabrieksnieuw’ uit. Terwijl ik in de cockpit zit moet ik weer terug denken aan die Le Mans blauwe XJ220 van Maisto. Misschien wel honderden keren heb ik de deurtjes open en dicht gedaan en het interieur bewonderd en er bij weggedroomd. Op de autobeurs in Essen werd die droom werkelijkheid.
