Claude Lelouch is een Franse cineast die vanaf de 60-er jaren films maakt. Hij geldt naar mijn idee als de specialist bij uitstek als het aankomt op de achtervolgingsscene. Lelouch combineert verschillende elementen van een achtervolgingsscene op de juiste toon: bikkelhard stuntwerk, verfijnd filmwerk met zelfgebouwde stellages tot een verhaallijn met inhoud.
Claude Lelouch maakt van een domme achtervolging scéne kunst
Achtervolgingsscenes zijn normaliter een dom stukje filmscript als opvulling waar met wat handig film en truccagewerk een aardig kunstje wordt opgevoerd om het publiek te vermaken met actie en sensatie. Claude Lelouch pakt het vanaf de jaren zestig anders aan. Hij brengt als één van de weinigen verhaal en intellect in de achtervolging scene. Hij bouwt een ongekende spanning op en brengt je van tijd tot tijd in verroering. Vaak zijn z’n scenes ook een tikkeltje diffuus of abstract. Je weet even niet meer waarom er al minuten lang niets meer wordt gezegd terwijl de lichaamstaal van de bestuurders boekdelen spreken en wagens keer op keer tegen elkaar aan botsen.
Achtervolgingsscenes met zwijgend verhaal
Op uitgekiende wijze en knap filmwerk maakte Lelouch in de 60’s een dollemansrit tussen een Peugeot 404 en Citroen id19. Zonder dat er een woord gewisseld wordt brengen de twee Franse koetsen, de knappe zwoele Francaise en de twee monsieurs genoeg dramatiek. Lelouch roept vragen op in z’n scenes en laat je zoeken naar het antwoord.
C’était un rendez-vous
Begin jaren zeventig verscheen er een korte film genaamd C’était un rendez-vous. Minuten lang wordt je als kijker meegenomen in een dollemansrit door het centrum van Parijs terwijl je op de de achtergrond “Ferrari v8” heftig hoort op en terugschakelen. Opnieuw zet Lelouch je op het verkeerde been. Is het donker buiten nu avondschemer of middernacht? Hoe hardt rijdt de gek achter het stuur van de “Ferrari”? 140? 200 km/h? Wie zit er achter het stuur? Lauda of Jacky Ickx? Antwoorden kun je allemaal gerust goog-len. Kijk alleen eerst het negenminuten durende filmpje.
Yuppen bakken aan gort
Une homme et un Femme is een drama over een weduwe van een stuntman die een romance krijgt met een autocoureur. Dit is een van Lelouch’s grootste successen. Hij won er ooit een Gouden Palm mee in Cannes. In de jaren 80 brengt Lelouch een nieuw deel uit van Une homme et un Femme. De leader van de film bestaat uit een vier minuten durende dollemansrit waar verschillende ‘yuppen bakken’ zoals een Saab turbo, Mercedes Benz 190, Lancia Thema & BMW 5 serie zij aan zij rijden. Er ontstaat een bijna onpasselijk gevoel als de prima rijdende luxe wagens volledig aan gort gereden worden. Waarom? Wat is het doel? Tegelijkertijd werken de destructieve scenes als een magneet. Je wil het antwoord vinden.