Ga je binnenkort naar de Grand Prix van België? Mooi! Ik heb nog wel een paar tips voor je. Al vanaf 1995 heb ik goede herinneringen aan dit circuit. In dit artikel lees je over wat ik uit meer dan 15 bezoekjes aan het circuit Spa Francorchamps aanraad als hotspots.
Spa Francorchamps
Spa-Francorchamps kenmerkt zich door een 7.004 km strekkende asfaltweg gelegen in het hart van de Ardennen. Het circuit wordt omringd door dennenbossen en idyllische stadjes als Stavelot, Francorchamps en Spa. Het circuit bestaat uit veel hoogte verschillen. Bereid je voor op een dag waar je meer dan gemakkelijk je stappen quota haalt op je stappenteller. Er zijn ook delen van het circuit deels onverhard. Mijn tip is om altijd voorbereid te zijn op (veel) regen en modder. Het circuit ligt in het hart van de Ardennen en die bomen zijn niet voor niets zo groen…
De binnenplaats van het Spa Francorchamps circuit
Zodra je lopend via het dorp Francorchamps en de parkeerplaats de binnenplaats van het circuit bent opgelopen, zit je gelijk goed. Vanaf hier kun je richting bepalen. Terwijl mensen massa’s langs krioelen op de binnenplaats zie je en hoor je F1 wagens over het asfalt denderen. Vanaf deze plek krijg je overigens best een spectaculair beeld van Eau rouge, de befaamde bocht. Je ziet de auto’s met weerzinwekkende snelheden de heuvel opklimmen en verdwijnen in Kemmel straight, het rechte stuk.
De binnenplaats is groots opgezet met allerlei toestanden. Je kunt er je hard ophalen als je helemaal weg bent van Formule 1 merchandising, sim racing of simulatie pitstops. Geloof het of niet maar gedurende de dag draaien er ook DJ’s. Dat lijkt apart op zo’n race event met veel lawaai maar ik vindt het best ok. Vanuit de binnenplaats raad ik je aan om de richting van Eau rouge op te gaan. Je begint dan meteen aan een aardige klim. Vergist je er niet in!
Hotspot 1: Eau Rouge
Eerder in het artikel noemde ik de bocht Eau rouge al even. Het circuit staat bekend om z’n snelste bocht ter wereld, Eau Rouge of Radillion zoals anderen de bocht ook wel noemen. Coureurs rijden op dit punt van het circuit met het gaspedaal tegen de vloer gedrukt en met een gangetje 300 km/h naar boven. Deze plek is vooral interessant in de vrije trainingen. Probeer er vroeg bij te zijn zodat je direct naast de tribune komt te staan. Er zijn kijkgaten zodat je mooie beelden kunt schieten met je smartphone of camera. Het is een spectaculaire plek waar je de rijders soms met man en macht de wagen de bocht in worstelen. Door dit spektakel, raadt je het al. Dit is een populaire spot. Ik raadt dan ook aan hier al op vrijdag morgen heen te gaan zodat je de mooiste kiekjes voor thuis kunt maken.
Hotspot 2: Rivage-Bruxelles
Als Max, Lewis, Vettel en de rest van het veld het rechte stuk na Eau Rouge hebben afgewerkt en vol in de ankers zijn gegaan voor de Malmedy bocht komen ze aan bij mijn favoriete bocht, Bruxelles. Je hebt hier als toeschouwer het beste uitzicht. Wagens komen met een gangetje tweehonderd plus aangevlogen, remmen vol af en laten het carbon chassis en het Pirelli rubber met precisie de bocht inrollen. Het lijkt op dit punt steeds heel even of je in contact met de cockpit van de singleseater wagens staat. Heel even treedt er een pauze op en kun je haast voelen dat Max, Kimi , Lewis of wie dan ook even hun adem inhouden om vervolgens bij het uitkomen van de bocht een dikke dot gas te geven en de adem uit te blazen. Alle stuurbewegingen en hoofdbewegingen kun je waarnemen. Sommige coureurs zie je driftige stuurbewegingen maken, anderen verroeren zich amper. Een heerlijk verslavende bezigheid en de stijve nek van het kijken nemen we op de koop toe!
Hotspot 3: Pouhon
Als je even verderop op de heuvel gaat staan bij bocht Pouhon dan valt het enorme hoogteverschil van het circuit pas op. Het gehele circuit bestaat uit dalen en klimmen. Als je vanaf de heuvel bij Pouhon naar links kijkt dan rijden auto’s vanaf Bruxelles het dal weer in naar lager gelegen stukken asfalt. Als je vanaf dezelfde heuvel recht voorruit kijkt, kun je de pitstraat zien liggen en in de verte de wagens zien langs razen en afremmen voor bocht Blanchimont. Als toeschouwer kun je hier het beste een beetje gaan rondlopen tussen de hoger en lager gelegen plekken. Je krijgt hier net het gevoel alsof je naar een achtbaan aan het kijken bent door de vele hoogte verschillen. Het is betoverend. Eerlijkwaar.
Hieronder een paar opnames van bocht Pouhon & Rivage-Bruxelles om een beeld te krijgen wat deze bochten zo speciaal maken voor toeschouwers.
Altijd mooie momenten op Spa Francorchamps
In 2014 vierde ik een onderdeel van mijn vrijgezellenfeest op dit circuit. Een prachtige verrassing van mijn vrienden en iets om niet snel te vergeten! Dat was overigens niet het eerste bezoek want al vanaf 1995, het jaar dat Schumacher nog voor Benetton reed en Ferrari nog dikke vette v12’s achterin had liggen, heb ik al ervaring met races op dit circuit. Ik weet nog goed hoe mijn eerste keer voelde met het échte Formule 1 geluid. We liepen het circuit binnen via La Source, nabij startfinish. Op datzelfde moment begonnen de wagens te rijden vanuit de naast gelegen pitstraat. Het geluid was overweldigend van de v10’s en v12’s 3.0 liter motoren. Met geen pen te beschrijven zo hard! Op een gegeven moment lopen we door een tunnel en draait een wagen boven ons door de La Source bocht. Het geluid verplaatst op dat moment steeds sneller door de tunnel en geeft een harde dreun aan mijn trommelvlies. De wagen schakelt met keiharde ploffen op en verdwijnt bovenons richting Eau Rouge. Het geluid fade langzaamaan uit de tunnel. Onvergetelijk zo’n moment!
De meeste coureurs zijn gek op het circuit en voor de échte fans is dat niet anders. Het circuit heeft iets weg van een achtbaan of een droge skipiste. Er is veel te zien op de baan en als je een beetje moeite doet kun je heel dichtbij komen.
In 2004 maakte ik vanaf de tribune en daarbuiten een verslag van wat zich tijden de Grand Prix van België afspeelde ter plekke.