Het bezoeken van de Essen Motorshow is al bijna tien jaar een traditie. Ook in 2016 hebben we weer een bezoek gebracht aan de previewdag van de autoshow in Nordrhein Westfalen. Hieronder een paar spots die wat ons betreft het vermelden waard zijn.
Tuning Golf-jes en Kadett-jes
Op MTV had je pak ‘m beet tien jaar terug pimp my ride met de mannen van West Coast Customs en Xzibit in de hoofdrol. De meest belachelijke waggies werden in het programma omgetoverd tot pompeuze kerstbomen op wielen. Hoewel het programma bijna uit ons geheugen was gewist, vind het customizen van volstrekt saaie Jan Modaal bolides nog steeds plaats. Sterker nog, de halve beurs staat vol met die dingen. Je kunt het volstrekt overbodig vinden maar het moet gezegt worden dat er aardig wat jongens en meiden zijn die met hun knappe rechterhanden, tot de laatste cent van hun salaris bijzondere verschijningen maken. Een Opel Kadett B en een Volkswagen Golf 2 zijn op het eerste gezicht geen opvallende koppen draaiende bolides maar in de uitvoering op de beurs lieten ze ook ons niet onberoerd. Het meest aparte exemplaar vonden we terug in de kelder van de beurs. Een Chevy Suburban, in standaard trim een volstrekt sullige gezinswagen uit de seventies was werkelijk geraffineerd belijnd en verzorgt door zijn baas.
Alfa romeo 75 op Essen Motorshow
Op het overwegend Duitse automerken georiënteerde Essen Motor Show was er gelukkig ook plek voor een racey Alfa 75 OKTECH. Op de Gulia na is de Alfa Romeo 75 de laatste échte sportieve Italiaan met de aandrijving en versnellingsbak op de achterwielen. Gewoon een halve sportwagen dus. De witte Alfa 75 op de beurs is uitgerust met een fraai verchroomd 3 liter 6 cylinder blok. Het laatste blok dat de Italianen uit Milaan helemaal zelf bouwden. Op het onderstel zijn vier dikke vette verchroomde velgen met Avon rubber gemonteerd. Het interieur is volledig kaalgeslagen en er zit niet veel meer in dan een stuur, dashboard en rolkooi. Op youtube kwamen we een filmpje van de Alfa OKTECH tegen. De wagen levert met een gewicht van 970kg een vermogen van 436pk bij 9000 toeren per minuut! Dat zijn serieuze waarden.
Ferrari show
Het Italiaanse Ferrari is altijd goed vertegenwoordigd op de Duitse autobeurs. In 2016 heeft een veilinghuis een keur aan supersportwagens van Ferrari meegenomen naar het Duitse Essen. Er stond een F50, een Ferrari FXX met een handtekening van Michael Schumacher, een Ferrari 512BB, een uiterst zeldzame GTO uit 1984 en een handvol 308 GTS-en. En buiten de klassiekers hal vonden we ook nog een tot op de dag van vandaag tijdloze F40 en een Ferrari Formule 1 bolide uit ‘74 van Clay Regazzoni, de Ferrari 312.
Uitgebreid aandacht voor (het oude) DTM
Ergens in een hoekje, een tikkeltje ongemakkelijk en tussen de auto’s van welleer, klonk een schallend Duits getetter uit de luidsprekers in de grote hal 1. Een stel oud DTM coryfeeën, waaronder Klaus Ludwig en Markus Östreich, zaten rond een tafel herinneringen op te halen. Het deed allemaal een beetje oubollig aan. Veel beter waren de auto’s die rondom in de zaal en naast de talkshow waren opgesteld. De auto’s uit das Deutschen Tourenwagen Meisterschaft (DTM). Deze raceklasse was het meest succesvol in de jaren 80 en 90. De modellen uit die tijd waren dan ook bijna allemaal aanwezig. Denk aan de BMW M3, Opel Calibra, Mercedes C-Klasse, Ford Sierra Cosworth, Audi 100 en de Mercedes 190. Alleen de Alfa Romeo 155 ontbrak.