Ontstaan van de 2CV
Het begon allemaal in 1936. Pierre Boulanger moest in het diepe geheim in opdracht van Citroën een comfortabele auto bouwen die vier mensen kon vervoeren en niet meer dan 5 Liter per 100 km mocht verbruiken. De auto moest een radicaal nieuw ontwerp zijn om de prijs zo laag mogelijk te houden. In 1938 werden de eerste prototypen van de 2CV door het landschap rond La Ferté-Vidame gereden. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan het ontwerpwerk en om te voorkomen dat het project in handen van de vijand zou komen, werden bijna alle auto’s uit de voorserie vernietigd.
Excentrieke vierwieler
Jaren na de bevrijding brak de 2CV het ijs op het Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 in het Grand Palais. Citroën omschreef het wagentje vaak als een “paraplu op vier wielen” en doorbrak de gebaande paden. De 2CV had een tegendraads ontwerp; het ontwerp was een combinatie van excentriek uiterlijk en rustieke eenvoud. De 2CV was ongevoelig voor veranderende mode en ontworpen om niet te worden getoond, noch om het hart van mensen te winnen. Het grote publiek schaarde zich in grote getalen achter dit concept. Zijn status als de auto van elke man werd bevestigd. Iedereen kent wel iemand die ooit een 2CV heeft gereden of bezit. Mijn vader en moeder reden er met veel plezier in de jaren zeventig ook in rond. Het is een auto waar duizenden, misschien wel miljoenen anekdotes over bestaan. Dat maakt deze vierwieler méér dan alleen automobiel.
Top 3 mini docs over de 2CV
Om de verhalen en anekdotes, waar de 2CV bekend om staat, kracht bij te zetten heb ik een drietal mini documentaires gecureerd.
1. Pretty Dyana
Een intieme blik op zigeunervluchtelingen in een voorstad van Belgrado die de kost verdienen door de klassieke 2cv en Dyana-auto’s van Citroën om te vormen tot Mad Max-achtige recyclagedragers, die ze gebruiken om karton, flessen en schroot te verzamelen.
2. Tell your story, Citroen 2CV
Deze eerste film vertelt het verhaal van Irial Kennedy die sinds zijn zestiende Citroën 2CV’S heeft herbouwd. Het project werd 4 dagen lang gefilmd op verschillende locaties in Cork Ierland.
3. 2CV ‘Sahara’ 1964, the story of a rare french classic
Een kort portret, in de bergen, verteld aan de hand van de eigenaar van een 2CV 4×4. Een raar exemplaar met maar liefst 2 motoren. Eén onder de motorkap en één in de kofferbak.