De laatste McLaren van Senna is verkocht. Bernie Ecclestone won de veiling met een bod van 3.650.000 euro. Met alle kosten meegerekend legt Bernie in totaal 4.197.500 euro op tafel voor de historische Mc laren MP 4/8 volgens Motorsport.com. Het is één van de hoogste bedragen ooit voor een F1-wagen. Volgens de eerste verwachtingen zou deze wagen minimaal een miljoen moeten opleveren. De auto van Schumacher, de Ferrari F2001 , werd laatst nog voor een duizelingwekkend bedrag van 7.5 miljoen dollar geveild.
De twijfelachtige MP4/8
De MP4/8 staat een beetje voor een twijfelachtige overgangsfase van McLaren en Ayrton Senna. McLaren en Senna hebben tot 1992 grote successen met Japanse motorenbouwer Honda. Totdat er een abrupt einde kwam aan die succesfactor. Door de beurscrash van ‘92 in Japan moest Honda zich plotseling terugtrekken uit de geldverslindende Formule 1. McLaren zat nu zonder motor en moest op stel en sprong gebruik maken van een veel minder krachtige klantenmotor van Ford. Naast de motor perikelen was de relatie tussen Senna en McLaren ook een beetje bekoeld. Senna had gezien hoe Mansell oppermachtig de wereldtitel greep met de dominante geel-blauwe Williams en zag zijn kans rijp toen Mansell na het behalen van zijn wereldtitel in 1992 zijn stuurwiel aan de wilgen hing. De deal tussen Senna en Williams kon in 1993 helaas niet plaats vinden. Aartsrivaal Alain Prost had namelijk ook getekend bij het team van Williams. Dat was overigens nog niet het ergste want Prost had een speciale clausule opgenomen in zijn contract waarin hij onder geen beding Senna als teamgenoot naast zich duldde. Senna bleef daarom nog een jaar in de vertrouwde fluor rood-witte racewagen sturen.
Een gelopen race
Senna was met zijn McLaren niet opgewassen tegen de dominantie van Prost in de Williams. De overmacht van het Williams-team werd vooral veroorzaakt door de vals-speel-snufjes van dit team. Dankzij de slimme actieve demping kon de wagen van Prost veel harder een bocht in en uit, wat zorgde voor tientallen seconden winst op de rest van het startveld. Williams maakte met die snufjes het leven van Senna niet gemakkelijk. Eigenlijk was het al snel een gelopen race maar het mooie was wel dat Senna zich het gehele seizoen niet gewonnen gaf. Met gevaar voor eigen leven ging hij vaak over zijn grens rijden. Die vijf overwinningen zijn in de “trage” MP4/8 daarom extra bijzonder als je bedenkt hoe veel strijd Senna leverde voor die overwinningen. De bevestiging hiervan krijg je als de archiefbeelden op Youtube bekijkt.
Die vijf overwinningen zijn in de “trage” MP4/8 daarom extra bijzonder als je bedenkt hoe veel strijd Senna leverde voor die overwinningen.
Waarom is de MP4/8 dan toch zo bijzonder?
In de Grand Prix van Australië (Adelaide), de afsluiter van het kampioenschap in 1993, behaalde Ayrton Senna in de MP4/8 de allerlaatste overwinning uit zijn carrière. Het zal ook zijn laatste overwinning betekenen voor het McLaren raceteam. De MP4/8 staat daarom misschien wel voor de afsluiting van een tijdperk. Een tijdperk waarin McLaren even stopte met het grote zegevieren en waar misschien een einde aan een tijdperk Ayrton Senna kwam. In mijn optiek staat deze wagen symbool voor wat Senna zo groots maakte. Wars van materiaal, het onderste uit de kan halen en overwinnen; doorgaan tot het bittere eind. Wat voor Jimi Hendrix zijn omgekeerde Fender gitaar was, was voor Ayrton Senna zijn McLaren. 7 miljoen of nog meer is misschien veel voor een snel oud barrel maar het draagt wel bij aan een onuitwisbaar verhaal.
Wat voor Jimi Hendrix zijn omgekeerde Fender gitaar was, was voor Ayrton Senna zijn McLaren.
Senna en Prost in gevecht
Goed bewaarde archiefbeelden van de Grand Prix van Engeland. De oppermachtige Prost en de onvermoeibare Senna op z’n best!