Als je een een raceromanticus of een autosportliefhebber bent en niet het voorrecht hebt om een exclusief event als The GoodWood Revival te bezoeken dan heb ik nog wel een goed advies voor je. Houdt in de maand mei de kalender van het Circuit Spa Francorchamps in de gaten. Pin me er niet op vast maar het zou goed kunnen dat Spa Classic dan weer plaatst vindt. Dit race evenement kenmerkt zich door een hooggehalte aan exclusieve racewagens uit vervlogen tijden. Van Porsche en Jaguars uit de jaren 60 tot en met Group C wagens uit de jaren 80 en 90. In 2016 bezocht ik Spa Classic en je leest hieronder mijn indrukken.
Spa classic; Koude start, warm onthaal.
Het is acht uur ‘s ochtends als ik de auto parkeer bij de carpool locatie in Rilland. Terwijl mijn maat Jasper onderweg is, wrijf ik de slapers uit mijn oog en laat ik de motor van mijn wagen draaien zodat de kachel het blijft doen. Buiten is het zeven graden, winderig en dikke vette regendruppels vallen op de ruit van mijn rally groene Skoda. Ik kan mij onder deze aparte weersomstandigheden gecombineerd met de troosteloze omgeving in Rilland nog amper een voorstelling maken bij Spa Classic op het Circuit Spa Francorchamps in de Ardennen.
Eau Rouge bocht
Als we na een kleine 2,5 uur rijden de auto parkeren op de parkeerplaats tegenover de beroemde Eau Rouge bocht is het weer een stuk beter. Met de stemming zit het ook wel goed. Het geluid van langsrazende endurance classics galmt over de parkeerplaats. Overal krioelen mooie en minder mooie “Oude barrels”. Nadat we 25 euro aftikken voor het evenement nemen we na een paar stappen direct plaats op de tribune, vlak voor de klim bij Eau Rouge.
Tientallen wagens knallen vol gas en met grote vaart op de beroemde bocht af om vlak voor de bocht even van het gas af te gaan, om af te remmen of zelfs terug te schakelen. De ene keer hoor je een grote doffe plof uit de uitlaat, de andere keer zie je een grote vlam de uitlaatpijp verlaten van de bolide. De geur van smeermiddel, benzine en verbrand rubber versterken dit beeld. Het is fascinerend om wagens te zien als de Ford GT40, Alfa Romeo T33s en Porsche 911 Turbo. Met een rauwe sound klimmen ze naar boven op de Eau rouge bocht en verdwijnen als sneeuw voor de zon in het dennenbos. Een mooi totaalplaatje voor de gemiddelde autofreak.
De ene keer hoor je een grote doffe plof uit de uitlaat, de andere keer zie je een grote vlam de uitlaatpijp verlaten van de bolide. De geur van smeermiddel, benzine en verbrand rubber versterken dit beeld.
Actie op en naast de baan
Het evenement is goed bezocht maar niet te druk zoals de Historic GP in Zandvoort afgelopen zomer. Het leuke is dat je werkelijk overal bij kunt komen. Terwijl monteurs in ouderwetse katoenen overalls de laatste tweaks verrichten aan hun auto’s lopen we ongestoord dwars door pitboxen, maken we foto’s en staan ons te vergapen aan zes, acht of twaalf cillinders. Er is constant actie op of naast de baan: auto’s rijden af en aan door de pit en zo nu en dan wordt er een wagen weggesleept. Je merkt aan alles dat dit een jaarlijks uitje is voor en door de racewagen aficionado. Het gaat hier om de gedeelde passie van autofreaks.
Zeer toegankelijke paddock
Het terrein rondom de pitboxen is druk bevolkt met witte tentjes. In de zomer, tijdens de GP van Spa-Francorchamps, staan hier de trucks van de F1 wagens geparkeerd en loopt Max Verstappen hier rond. Nu staat het er vol met autohistorie. Iedereen is onder zijn witte tentje druk doende met hobby’s. Terwijl het poetsmiddel van meters veraf al is te ruiken staat iemand een met BASF livery beplakte BMW M1 op te poetsen, daarnaast verwisselt een Britse automonteur met besmoute handen een versnellingsbak van de Lotus en even verderop ligt een andere Brit onder een omhoog gekrikte Ferrari. Onze verwondering is groot. We zijn hier beland op een openluchtmuseum waar al je zintuigen aangesproken worden. Je kunt het ruiken, voelen en zien.
Onze verwondering is groot. We zijn hier beland op een openluchtmuseum waar al je zintuigen aangesproken worden. Je kunt het ruiken, voelen en zien.
Een dagje Spa Classic is het typische evenement waar een gemiddelde autofreak op zit te wachten. Het is vergelijkbaar aan een evenement als de Historic GP op Zandvoort en er is veel materiaal te zien dat ook verschijnt op The Goodwood Festival of Speed. Heb je in mei 2017 nog een gaatje vrij dan zou ik zeker even een kijkje nemen. Het is goed voor lichaam en geest.
Groep C
De Formule 1 pitboxen zijn het enige minder toegankelijke deel van het Spa Classic evenement. Een aantal garages zijn opengesteld voor publiek. Hier staan de futuristische Groep C wagens geparkeerd: de beroemde sportwagens uit de jaren tachtig en negentig. De meeste ontwerpen zijn al twintig of dertig jaar oud, maar je ziet het er niet aan af. Als leek zou je niet verwachten dat dit klassiekers zijn.
De Peugeot 905, winnaar van Lemans 1993, is de meest opzienbarende wagen in de pitbox. De wagen is volledig gerestaureerd. Achterin ligt de originele 3.5 liter V10 motor en dit motorblok is afgeleid van de Formule 1 motor die later gebruikt werd door teams als Mc-Laren, Jordan en Arrows waar Jos Verstappen voor heeft gereden. Als we even later bij Blanchimont staan is het geluid keihard en messcherp van de Peugeot. Oordopjes zijn vereist en op de baan voel je de trilling van de machine door je maag boren.