Mazda Nederland gaf in de zomer van 2019 op een sympathieke manier racefans de kans om de introductie van de nieuwe Mazda MX5 cup bij te wonen in ruil voor de beste motivatie. Wij waren één van die gelukkigen en kregen zo de kans deze race bij te wonen als VIP’s op Circuit Zandvoort. Richard (redacteur Oud barrel) had overigens een meer dan logische motivatie; “Lijkt me geweldig om met mijn RX8 naar toe te gaan
Introductie van de MX5 cup op Circuit Zandvoort
Als we de loge van Mazda binnen lopen worden we vriendelijk ontvangen. Het warme onthaal in de loge is om door een ringetje te halen. Perfectie zoals je die van een Japans product mag verwachten. Van een uitstekend verzorgde lunch tot en met een Mazda MX5 cap, als aandenken aan de dag. De MX5 cup is in het programma van de Blancpain series verwerkt, een GT serie waar ik later nog op terugkom. De MX5 cup van Mazda is nieuw in 2019 geïntroduceerd. In racetermen wordt er bij deze vorm van racen, cupracen, ook wel gesproken over spec-racen. Dat is het racen tegen elkaar met enigszins gelijk materiaal. Circuit Zandvoort heeft een rijke historie met het faciliteren van dergelijke races. In de negentiger jaren kende het circuit een wildgroei aan deze raceklasse; de Citroën AX cup, Renault Clio cup, Renault Megane Cup, Nissan Micra Cup en Alfa Romeo 155 cup. De laatste jaren was het een beetje stiller rondom dergelijke raceklasses.
Gelijkwaardig veld zorgt voor spanning en sensatie bij toeschouwers.
Mazda Nederland toont in 2019 lef om met de iconische MX5 weer een échte competitieve cup klasse te introduceren om racetalenten een serieuze kans te bieden. Dit wordt alleen nog maar meer bevestigd als we voor start finish hebben plaatsgenomen op de tribune. Als de twintig Jappen hoog in de toeren klimmen en de lichten uit zijn wordt de potentie van de raceklasse direct zichtbaar. Vanaf ronde 1 wordt er hard-to-hard geracet. We zitten op een mooie plek en kunnen goed zien hoe dicht de Japanse race convertibles zich door de Tarzanbocht wurmen om in een hogesnelheidstrein vaart op de Gerlag bocht af te stormen. Het is een spannend schouwspel, dat we deels op het scherm en deels vanaf de tribune kunnen volgen. De ligging van de tribune op Zandvoort is uniek en mede door de hoogteverschillen heb je zowel zicht op de Tarzanbocht, Hans Hugenholtzbocht als de Hans Ernst bocht. Op het rechte stuk, recht voor ons, wordt duidelijk dat er goed geslipstreamd kan worden met deze auto’s. Er wordt dan ook meerdere keren stuivertje gewisseld. De Gerlag bocht heeft ook in deze race weer een hoofdrol als het om crashes gaat. De groen witte MX5 van Marcel Dekker krijgt een tik en boort zich ter hoogte van de Gerlag bocht in de vangrail. Een aardige ravage en einde race voor Dekker. De safety car zorgt dat het veld weer in elkaar schuift en Dominique Kraan met zijn MX5 zijn voorsprong verliest. Als de Safety Car de baan weer verlaat, begint Kraan opnieuw een gat te slaan en laat zien op deze racedag absoluut de baas te zijn met zijn hagelnieuwe MX5, gespoten in de Jumbo livery. Als het zwart wit geblokt even later heeft gezwaaid kunnen we spreken over een geslaagd debuut voor racefans. Deze klasse bevat veel competitie tussen de deelnemers en een mooi spektakel voor de toeschouwers.
Laagdrempelig hoogwaardige Autosport
Circuit Zandvoort heeft altijd dat laagdrempelige karakter gehad. Al vanaf mijn tiener jaren bezoek ik het circuit. Ik bezocht er DTM races, WTCC, Historic grand prix en ik weet niet beter dat alles heel goed bereikbaar is voor de fans. Ook tijdens het Blancpain series, niet het minste evenement, is het weer niet anders. Als we de tunnel uit lopen en de binnenplaats/paddock betreden wordt je als autosportfan op je wenken bediend. Of je nu links, rechts of recht voor je kijkt, er is altijd wel wat te beleven op deze plek aan de Noord-Hollandse kust. Bij een beetje autosport event staat het binnenterrein vol met trailers en auto’s. Dat is tijdens ons bezoek niet anders. Net als we door de tunnel zijn gewandeld rijden er stapvoets felgekleurde race Mercedes SLS-en vlak langs ons voorbij. De wagens komen met brommende motor rechtstreeks van de baan en hebben net meegedaan in een GT4 race.
De warmte van de wagens kun je voelen en de geur van smeerolie en verbrand rubber kun je ruiken. Ik krijg als fan een beetje dezelfde opwinding als ik vroeger als kind in de Efteling ook had bij het Carnaval festival. Je zit er midden in en je komt ogen en oren te kort. Focussen op één ding lukt even niet meer. Het is vooral even een kwestie van alle indrukken absorberen. En dat is als ADHD-er knap lastig kan ik je vertellen. De paddock is helemaal volgebouwd met trailers. Het is alsof je op een megacamping voor autosport liefhebbers bent beland. Bij iedere trailer gebeurt er wel wat. Kijk je links dan hangt een monteur met een stoïcijnse blik gebogen in het motorruim, kijk je rechts dan krioelen nieuwsgierige fans rond een trailer waar maar liefst vijf race-Lamborghini’s staan geparkeerd. Never a dull moment als je hier staat.
Eersteklas op de grid van de Blancpain World series
Dankzij Mazda Nederland kunnen we tijdens de Blancpain series een half uur voor de race met onze VIP-kaarten de grid van Circuit Zandvoort betreden. Via een lege garage lopen we twee marshals tegen het lijf die ons vriendelijk begeleiden naar de pitsstraat. Even wanen we ons dan in de voetsporen van Ziggo Pit-reporter Jack Plooij. Er staan her en der wat snelle GT3 wagens geparkeerd en er wordt vlak voor ons een Lamborghini V10 gestart. Een heils geluid volgt. Meteen voel je die gezonde spanning voorafgaand aan een race. Voor een pitbox staan twee monteurs geleund tegen een Mercedes SLS. Ze zijn ontspannen en maken nog wat grapjes terwijl even verderop een monteur met gespannen blik een grote trolly vol met slicks en regenbanden naar de grid duwt.
Als we door de deur van de gridmuur naar de startgrid lopen beseffen we pas echt in wat voor bijzondere ervaring we beland zijn. Overal op de grid staan pitspoezen met een bord in hun hand. Het krioelt er van de teambazen, engineers en monteurs. Op de achtergrond hoor je racewagens opschakelen uit de Hans Hugenholtz bocht op weg naar het Scheivlak. De eerste Audi’s en Lamborghini’s druppelen binnen op de grid. Je voelt de spanning voor de race verder toenemen. Ik merk dat ik mij deze kans niet onbenut laat en probeer zoveel mogelijk indrukken mee te pakken. Als ik een monteur op de grid vraag of ik het kantoor van de witte Mercedes GT van binnen mag bewonderen, opent hij zonder te aarzelen de deur en krijg ik toegang tot dit racemonster. Een dure sportwagen van Mercedes is kaalgeslagen tot op het bot en voorzien van het meest functionele instrumentarium. Het ziet er spartaans uit op het eerste gezicht door al die ‘los’ liggende kabels maar alles is er aan gedaan om deze machine punten te laten scoren, podiums te bereiken of een race te winnen. Even later staan we bij de grid van Aston Martin. Ik vraag aan de rijder van de nummer 76 Aston Martin, Ricky Collard, wat zijn verwachtingen zijn voor de race. Het blijkt een goede startvraag. Hij aarzelt een beetje en kijkt een beetje gelaten naar beneden. Hij geeft dan aan dat het gisteren beter ging maar dat hij door de kwalificatie van vandaag niet helemaal het vertrouwen heeft in een goede positie. Collard begint weer te glunderen als ik aan hem vraag wat hij van het Circuit Zandvoort vindt. Zoals vele grote coureurs zeggen; het is uitdagend, heel technisch en een historisch old-school circuit. We schudden elkaar de hand en ik wens hem een goede race toe.
De laatste keer Circuit Zandvoort zoals we het hebben gekend.
Op weg terug in de auto zijn we in een roes. Mazda Nederland en het Circuit Zandvoort hebben ons als racefans een meer dan geslaagde zondag bezorgd met een gevarieerd aanbod aan autoraces. Het circuit was op 14 juli nog in een staat zoals we dat ook tien of twintig jaar terug kenden. We realiseerden ons dat we tijdens dit evenement misschien wel voor de laatste keer getuige waren van een race op Zandvoort in de oude stijl; met een verroest golfplaten dak op de tribune, en toegang tot de paddock. De meeuwen die tegen de wind in zweven, de zon en de zilte zeelucht die blijven. Maar voor alle racefanaten zal er een nieuw tijdperk aanbreken als het Formule 1 circuit Zandvoort in 2020 haar deuren opent voor de wereldpers. Hopelijk blijft het circuit dan net zo dicht bij de fans staan als dat het tot op heden heeft gedaan.