Onlangs ben ik afgereisd naar Le Mans. Hoe kun je dan het beste in stijl naar de 24 uren race rijden? In een de Mazda RX8 van redacteur Richard natuurlijk. De RX8 van Richard beschikt namelijk over een 190 pk sterke wankelmotor. Met zo’n wankelmotor werd in 1991 de befaamde 24 uren van Le Mans gewonnen door Mazda. Reken dus maar dat je wat extra respect en bewondering afdwingt met de bijzonder gelijnde RX8.
Over de RX8
De RX8 van Richard is gespoten in de kleur grijs metalic met two tone bruin/grijze lederen bekleding. De middenconsole vormt een duidelijke scheiding tussen de bestuurder en bijrijder en de achterpassagier. Je hebt direct het gevoel dat je hier niet met een Mazda 3 of iets dergelijks van doen hebt maar met een echte sportwagen. De RX8 is een opmerkelijke verschijning met ‘zelfmoorddeuren’. Op het eerste gezicht lijkt het dus een twee deurs sportwagen maar in feite is het gewoon een vierdeurs of iets daar tussenin.
De wankelmotor die voorin ligt is vernoemd naar de bedenker Felix Wankel. Vrijwel alle auto’s op snelwegen heb een verbrandingsmotor met zuigers en cilinders waarbinnen de benzine wordt verbrand. Bij de wankelmotor van de RX8 werkt dat even anders. De wankelmotor in de RX8 is een soort dikke driehoekige schoep die binnen een grote ronde trommel de benzine tot explosie laat komen. Dat levert lekker veel toeren op en een relatief groot vermogen uit een kleine cilinder inhoudt.
Een proefrit in de file
Eindelijk is het zover. Ik mag onderweg naar Le Mans achter het stuur kruipen van de RX8. Nadat ik ingestapt ben en mijn gordel heb omgedaan. Draait de motor als een naaimachine. Terwijl ik de koppeling rustig laat opkomen …Slaat de motor direct af. Ik voel mij weer even als het groentje dat met Pa z’n auto op pad gaat nadat ik net mijn rijbewijs heb gehaald. Het schaamrood staat op de kaken. Even later, na twee pogingen verder, rijdt ik gelukkig de uitvoegstrook op en voel ik meteen het genot van de wankelmotor. Wat een feest. Je laat de motor lekker lang in z’n twee door stomen tot er een piep van de toeren begrenzer aangeeft dat Dr. Wankel nu echt wil dat je naar z’n drie moet doorschakelen. Het mooie is dat wanneer je rustig rijdt de wankelmotor klinkt als een conventionele verbrandingsmotor. Zodra je het ding in de toeren jaagt volgt er een jankend geluid van onder de motorkap. De wankel motor dringt als figuurlijk als een cirkelzaag de cockpit binnen. Het ding blijft ook na het doorschakelen lekker versnellen. Vergis je niet. Een wankelmotor heeft een 1300 motortje maar perst er wel even 190 Japanse raspaarden uit. Wat betreft het onderstel. Die Jappen hebben een chassis en onderstel gebouwd dat deze wagen op rails laat rijden alsof het een kogeltrein betreft. De besturing is messcherp en direct. Ik krijg de smaak te pakken.
Al met al heb ik de Mazda RX8 lekker lang kunnen uitproberen op de Franse snelweg. In de file welteverstaan, want na het betalen van 16 euro en dies cent, we heerlijk door de Tunnel ter hoogte van Charles de Gaulle tuffen begint de ellende. De file met wel duizend wielen.
Zoals wel bij meer sportwagens het geval is, is de koppeling vaak wat zwaar en gevoelig. Daar komt bij dat dergelijke wagens zijn afgesteld om te rijden op snelwegen of liefst bochtige bergpassen zonder al te veel opstoppingen. Deze motoren houden niet zo van stil staan en weer optrekken en weer stil staan.
Het rijden van een RX8 vraagt om zijn baasje in de file. Want na 86 keer de motor afslaan heb ik ons in anderhalf uur als een oudwijf door die file bij Parijs geloodst.
Zelfmoorddeuren: cool en onhandig
De ‘zelfmoorddeuren’ geven een supercool effect aan deze auto. Niets dan lof over deze machine maar die deuren zijn allerminst handig. Het is zelfs irritant als je naast iemand anders parkeert. Tijdens de terugreis parkeerden we op een gegeven moment langs de snelweg bij een tankstation naast een andere auto. Ik stap vervolgens uit en probeer de achterdeur te openen om mijn tas te pakken. Het is echter onmogelijk om die tas eruit te halen omdat je dus eerst de voordeur moet openen en dan pas de achterdeur kunt openmaken. Zodra je de deuren opent kruisen de voor en de achterdeur precies met elkaar omdat je ze anders tegen de lak van je buurman laat kussen. Heel onhandig en motorisch gestoord probeerde ik dus de lak van de RX8 en de Citroen er naast te beschermen terwijl ik mijn hand voorzichtig tussen de opening stak, die tussen voor en achterdeur was ontstaan. Om zo de tas te grijpen. Het zag er allerminst soepel uit. Mijn kennis riep dan ook “Wat zit je nauw onhandig te doen, Opa”. Ik heb die tas maar laten liggen. Misschien moet je deze wagen gewoon ook niet op dit soort ergonomisch geblaat beoordelen.
RX8; De droomauto van Van Rossem
Laatst vond ik een column van Maarten van Rossum, in Autovisie. Hij beschrijft de RX8 als zijn droomauto. Hij is zo onder de indruk van deze machine dat hij soms wel tot middernacht op auto sites zit rondt te neuzen naar te koop aangeboden Rx8-en. Zo’n fascinatie kan ik me na het rijden van deze wagen best beamen. De RX8 is een prachtmachine, een geweldig design en prachtige wankelmotor.
Top Gear over de Mazda RX8
Mazda 787B , Le Mans overwinnaar.
Weidler, Herbert and Gachot behaalde op Circuit de La Sarthe, zoals het 24 uren circuit van Le Mans officieel wordt genoemd, de befaamde titel, in een Mazda met wankelmotor. Herbert reedt de auto over de finish maar zou later nooit het podium bereiken omdat hij totaal uitgedroogd uit de 787B gesleept moest worden. Herbert verklaard hierover later zelf dat dit werd veroorzaakt door een voedselvergiftiging. De Mazda met wankelmotor legt maar liefst 362 ronden af en een totaal van 4.932,2 km.
De Britse Le Mans winnaar Johny Herbert rijdt een rondje met de Mazda 787B over Circuit de La Sarthe.