Racen op circuit Spa Francorchamps
Spa-Francorchamps is samen met Monza, Monaco en Le Mans een van de meest legendarische circuits ter wereld. Sinds 1921 klinkt het geluid van dikke motoren door de bossen van de Belgische Ardennen. Ik heb zelf ook het voorrecht gehad om meerdere keren te racen op het Circuit Spa Francorchamps.
De eerste keer op Spa Francorchamps
De eerste keer dat ik dit circuit bezocht was in 1995 tijdens de Formule 1. We kwamen binnen via de La Source Hairpin terwijl de vrije training al aan de gang was. Michael Schumacher denderde met zijn 3.0L V10 richting Eau Rouge met in zijn kielzog de laatste Ferrari V12 van Gerard Berger. De brullende vuurspuwende motoren galmden door de bossen. Ronduit magisch, alleen al de gedachte eraan zorgt voor kippenvel!
Fragmenten van de GP van België in 1995 op Spa Francorchamps. Schumacher wint de race met overmacht.
Zelf racen op circuit Spa Francorchamps
15 jaar later ga ik voor het eerst zelf rijden op dit befaamde circuit. Samen met mijn vrienden Jos en Hans vormen we JD-Racing en hebben we een BMW 3 serie E30 met zescilinder lijnmotor meegenomen voor deze ervaring. De eerste keer dat de BMW in de pitbox staat is héél speciaal. In de pitbox sta ik er steeds even bij stil dat grote namen zoals Schumacher, Vettel en Alonso ook in deze ruimtes hebben gebivakkeerd tijdens de Grand prix van België. Nu racen wij zelf op circuit Spa Francorchamps.
Klaar voor een rit in de BMW 325i, een circuit auto pur-sang.
Van opwarmen naar volgas!
Het is half tien in de ochtend tijdens een opdrogende baan als we voor het eerst de pitstraat verlaten. Na een aantal rondes, als de banden en olie op temperatuur zijn gebracht, gaan we de 6 cilinder lijnmotor van BMW eens flink in de toeren jagen. Vanaf start-finish trappen we vol gas richting La Source, de bocht waar ik 15 jaar geleden aan de grond genageld stond van de intense indrukken tijdens de Grand Prix van België. Net voor de bocht is het flink remmen, terugschakelen en dan hard insturen om daarna weer vol op het gas te gaan. Niet teveel over de curbs want het natte kunstgras ernaast is spekglad en zorgt ervoor dat de BMW 3 serie flink met z’n kont kan gaan zwaaien.
Vervolgens vol gas langs de oude pitstraat richting Eau Rouge, voor het insturen naar links tikken we net 200km/uur aan en liften het gas in de bocht. Niet te bevatten dat de huidige F1 wagens hier wél plankgas met 300+ doorheen gaan!
Eau Rouge wordt al jaren door iedereen in de autowereld geroemd als mooiste bocht ter wereld. Met name de grote van de testikels speelt hier een belangrijke rol, er zijn meerdere punten in de bocht waar je de auto makkelijk kan verliezen wat een enorme crash tot gevolg kan hebben. Naar het schijnt was Michael Schumacher de eerste “gek” die er volgas doorheen durfde te beuken in zijn Ferrari formule 1 bolide.
En met name de grote van de testikels speelt hier een belangrijke rol, er zijn meerdere punten in de bocht waar je de auto makkelijk kan verliezen wat een enorme crash tot gevolg kan hebben.
Volgas door Kemmel Straight en 180 graden door Bruxelles.
Eenmaal boven gekomen is het vol gas over de Kemmel Straight richting Les Combes. Hier merk je wel dat het een echt F1 circuit is want het duurt in de E30 wel even totdat we de bocht hebben bereikt. Les Combes is een heerlijke rechts/links/rechts combinatie waar je goed kan inhalen. Hierna volgt de korte 180 graden bocht Bruxelles. Deze bocht duik je in omdat het circuit hier al naar beneden loopt. De E30 heeft het lastig in de bocht en begint over de voorwielen te rollen, bij het uitkomen van de bocht trap ik het gaspedaal in wat resulteert in een geweldig overstuurmoment. Duidelijk een bocht om gedoseerd te nemen om niet teveel tijd te verliezen.
Super ervaring met de E30…
Pouhon is de volgende bocht waar de we slicks van de E30 in het asfalt gaan nagelen. Het is een lange linker doordraaier die hard genomen kan worden. Een uitglijder is hier niet erg want er ligt een compleet parkeerterrein aan asfalt omheen waardoor je fout niet direct wordt afgestraft in een grindbak. Met flink wat snelheid in de E30 stevenen we af op Camps, een rechts/links combinatie die eindigt in de bocht Stavelot. Deze bocht moet je goed insturen om er ook weer goed uit te komen, lekker over de curbs banjeren met de toerenteller in het rood.
Wat een super ervaring is dit! Met een BMW E30 wordt je geen wereldkampioen maar het plezier wat je met zo’n auto kunt hebben is niet te beschrijven. Ondanks de leeftijd stuurt de E30 nog strak en remt heel hard. De M20B25 motor is van een dusdanig hoge kwaliteit dat deze de hele dag op z’n staart getrapt kan worden zonder een slag verkeerd te geven. Ik geloof niet dat ze nog auto’s maken die kwalitatief zo goed zijn.
Snelweg door de Ardennen
Na Stavelot volgt een soort van snelweg dwars door de Ardennen. Het enige verschil is dat je hier ongehoord hard kan rijden. Linksaf bij Blanchimont met de km teller boven de 200km/h. Als je rechts van je kijkt zie je de bandestapels hard op je afkomen. Niet teveel over nadenken dat Luciano Burti hier bijna z’n leven heeft verloren tijdens een crash met Eddie Irvine.
Vroeger kwam na Blanchimont de busstop chicane, maar deze is een aantal jaar geleden vervangen door een chicane. Ik heb zelf nooit door de busstop gereden maar de chicane is in ieder geval uitdagend. Met 200+ kom je aan om vervolgens hard te remmen, insturen naar rechts en direct door naar links het rechte stuk op naar start/finish. We rijden door totdat het donker wordt en de banden volledig versleten zijn. Wat een dag, om nooit meer te vergeten!
Spa Francorchamps is een legendarisch circuit om te bezoeken maar zeker ook om te rijden. Geschiedenis is hier geschreven en zal in de komende jaren nog voor veel spektakel zorgen. Laten we hopen dat ome Bernie( F1 baas) het contract verlengt met het F1 circus want een circuit als Abu Dhabi of Bahrain, ergens midden in de woestijn, kan hier echt niet tegenop.