Ken je dat gevoel dat je een hele leuke auto bezit en dan is er ineens dat moment dat je meer wilt. De nieuwigheid is er af. Het is tijd voor wat nieuws. Ooit bezat ik een jaar een Citroen AX GT. Een snel, ligt Frans autootje. Garant voor snel bochtenwerk. Net een kart. Tot ik iets beters vondt. Een Renault 19 16v met 135pk en een gewicht van 1000kg. Kun je je voorstellen dat ik het gevoel had dat ik een Ferrari kocht met dergelijke verhoudingen?
Marktplaats advertentie
Op Marktplaats stond een Williams blauwe phase 1 Renault 19 16v te koop. De auto stondt voor het luttele bedrag van €350 te koop. De motor was wel kaduuk. De distributieriem bleek versprongen te zijn. Het was op het eerste gezicht dus een automobiel met wat zorgen. Door een versprongen riem kan namelijk een deel van de motoronderdelen beschadigd raken. Aangezien ik de spullen had en handig met sleutelen ben bedacht ik me dat ik met enkele honderden euro’s voor een nieuwe motor weer een goed rijdbare snelle hothatch kon bemachtigen.
Afdichtrubber Renault 19 16v
Een dag voordat we het racemonster op zouden halen heb ik nog even een belletje gedaan om een tijd af te spreken. Tijdens dit telefoongesprek vertelde de verkoper dat de Renault soms gewoon start en dat hij ermee kan rijden… Ik kon mijn oren niet geloven, de motor was dus niet stuk het moest iets simpels zijn. Uiteraard hield ik mij van de domme en leefde met de verkoper mee dat hij de auto moest verkopen met een versprongen riem.
Na thuiskomst direct onder de motorkap gedoken om te kijken wat er mis was met de bolide. Bleek dat het afdichtrubber rond de luchthapper lek was en zo water in de bougie schachten kon lekken. Na wat schoonmaakwerk aan de bougies waren de 135pk’s binnen twee uur beschikbaar. Zoiets vergeet je niet meer. Een heel mooi moment dat het inderdaad het probleem was! De Renault 19 was werkelijk een fantastische wagen. Snel, heerlijke stoelen en een stoer uiterlijk. De grote droomauto voor als je amper 20 bent.