Auto tuning, het is niet mijn ding. Het is een beetje als de cosmetische plastische chirurgie voor automobielen. Voor mij is auto tuning een wereld vol plastic, polyester, felle kleuren, glimmende velgen en een gebrek aan goede smaak. Ik vergeet dan nog de tribal te noemen; het figuur dat haast symbool staat voor de tuning cultuur. Het lijkt nu misschien of ik een beetje minachtend ben over auto tuning. Een beetje is dat misschien ook zo maar het is ook niet zo dat ik er als autofreak er op neer zal kijken. Integendeel zelfs! Al tien jaar bezoek ik de Essen motorshow in Duitsland. Je vindt daar dus vooral Duitse tuners. Ik bezocht nooit eerder een Nederlandse beurs maar daar kwam onlangs verandering in. Ik bezocht begin oktober de 100% auto tuning beurs in Ahoy Rotterdam. Na het bezoeken van zo’n event kom ik er telkens weer achter dat ondanks die ‘lelijke’ auto tuning niets voor mij is, het toch iets met me doet. Telkens weer kom ik in contact met ‘hét vergeten oude barrel’. De wagen die uit het straatbeeld is verdwenen.
Auto design “beter doen”
De grote hal in Ahoy is volgepropt met uitgestalde en getunede hatchbacks. Overal waar je loopt ruik je benzinedampen. Het krioelt er van de mensen. Af en toe wordt er een motor gestart. Een rauwe motor met scherpe nokkenassen en een rechte pijp krijst het uit in de zaal. Koolmonoxide dampen hopen zich in de zaal op. Een beetje milieuactivist zou spreken van een schande. Een schande vind ik het zelf zeker niet als autofreak. Om eerlijk te zijn raak ik wel een beetje overprikkeld van alle uitdossingen in de zaal. Ik ben in eerste instantie misschien nog wel meer geïnteresseerd in de mensen die hier komen; wat vinden ze specifiek mooi aan tuning? Wat zouden ze zelf voor automobiel rijden? Lopen hier nog meer mensen rond die niks met tuning hebben zoals ik? Bij het zien van de uitgestalde glimmende en felgekleurde bolides krijg ik een associatie met een bekend spreekwoord; “Al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”.
Deze bekende spreuk wordt kracht bijgezet als we in een zaal komen waarin de oubollige automobielen van deze wereld staan samengepakt. Meest in het oog springend zijn; de Citroën C3 (fase1) en de Opel Corsa B. Naar mijn idee het toppunt van oubolligheid. Het is twee Nederlandse Tuning lieden toch gelukt om de Corsa en C3 in kwestie, zodanig te verminken voor een bedrag dat misschien wel gelijk staat aan de nieuwwaarde van deze twee compacte middenklassers. Bij de C3 zijn de gefiguurzaagde koplamp units, een leren dak en leren motorkap misschien nog wel het meest in het oog springende element. Bij de Corsa is er gekozen voor een een soort botox kuur. Iemand is helemaal los gegaan met polyester in de neus en motorkap. De Corsa kijkt na deze forse ingreep boos, heel boos uit z’n koplampen! Of het mooi is, is een tweede…
“Al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”.
Sierra, het pareltje van de autoshow.
Toch zitten er een hoop pareltjes tussen al het opgepompte luxe werktuig. En dan meen ik ook échte pareltjes. Zelf krijg ik kippenvel van de Ford Sierra Cosworth(fase 1), die met die taartschep op de kofferklep. Werkelijk een zeldzaamheid om te zien. Dit type is overigens ook getuned, maar dan wel op de goede manier. Het lijkt er op dat alleen de magnesium gouden 18 inch velgen niet origineel zijn, maar zelfs die staan ‘m niet verkeerd. De wagen heeft een gepeperd Cosworth motorblok dat verder is gekieteld tot ver boven de 300 pk.
Tuning op z’n Duits
Volkswagen is ook zo’n merk dat niet mag ontbreken als het om auto tuning gaat. Er staat in de Ahoy hal, dan ook het nodige te pronken onder de felle tl-verlichting. Wat gelijk opvalt is een spierwitte gerestaureerde Golf GTi MK1. Het ding heeft iets te dikke wielen maar verder is het tip top in orde. Tegenover de Golf staat een VW Kever Ratlook geparkeerd. Dat is een VW kever met een compleet verweerd en verroest uiterlijk met daarbij een vleugje tuning, zoals; grote wielen en een verlagingsset. Ik vind dit persoonlijk allemaal goed uitgevoerde auto tunes. Er is een goede balans gevonden tussen fantasie, creativiteit en kwaliteit.
Getunede Jappen
Autotuning is haast verweven in de Japanse cultuur. Er is daar denk ik nog zelfs meer sprake van een subcultuur dan in Europa. Getunede Toyota’s en Honda’s komen terug in de Manga boeken en films. Bosozoku wordt soms wel eens gezien als een streetart vorm. Op de 100% auto tuning beurs stonden helaas geen Bosozoku wagens, maar vonden we vooral een handje vol verkrachte Japanse automobielen terug. Daartussen stonden gelukkig ook een paar goed uitgevoerde exoten geparkeerd. Een gifgroene TDR Toyota Starlet viel direct op. Stijlvol uitgevoerd met grafische elementen en ballon wielen en een pittig torretje onder de motorkap. Of wat dacht je van een Datsun 510. Ooit uitgelicht bij Wheeler dealer en voorzien van een dikke turbo en fraaie dikke banden. Ik had er graag eens een rondje mee willen toeren door een kronkelig Japans weggetje.
Jongensdromen
We traden dan een andere zaal binnen. Het was de concertzaal van Ahoy Rotterdam, waar het in mei een week lang volgepakt zal staan met hysterische Euro Visie Songfestival fans. In deze zaal stonden nu mijn twee jongensdromen. Het zijn de wagens die ik kreeg als modelauto; de Lamborghini Countach en de Jaguar XJ220. Ik weet nog precies waar ik was en wat er door me heen ging toen ik dit stukje design en techniek op schaal 1:18 cadeau kreeg. In de zaal treedt nu weer bijna hetzelfde inwerking als ik oog in oog sta met één van de snelste “dierlijke” supercars ooit; De Jaguar XJ220. Het is jammer dat alles achter het lint staat geparkeerd want ik had graag eens de wagen vanaf de achterkant willen bekijken. Dat is even verderop niet het probleem met de Lamborghini Countach. Twee staan er geparkeerd. Een rode en een witte. De wagens zijn goed te bekijken van binnen en buiten in schaal 1:1 wel te verstaan.
De 100% auto tuning beurs heeft mij zeker niet koud gelaten. Ik heb opnieuw kennis gemaakt met één van de snelste wagens ter wereld. En dat is misschien nog wel het belangrijkste van wat ik heb opgestoken van dit dagje auto’s kijken. Het heeft mij weer wat brandstof gegeven om eens aantal in dit artikel genoemde automobielen nog wat verder te belichten in een volgend artikel. Houdt oudbarrel.nl dus vooral in de gaten! En nee, dat gaat dan niet over de Corsa, C3 of auto tuning.