Dit jaar opent de Essen Messe beurs ook weer haar deuren voor de Essen Motorshow. In december om precies te zijn. Al een jaar of tien bezoek ik met een groep vrienden deze autobeurs. De Essen motorshow telt een stuk of tien hallen en staat volgepakt met de meest wanstaltige, mooie en afzichtelijke vierwielers.
De Essen Motorshow beurs
De Essen Motorshow is een autoshow van het kaliber “allegaartje”. Je vindt er werkelijk alle uitersten bij elkaar. Terwijl in de ene hal smakeloos uitgedoste en verlaagde Golfjes en kevers staan te pronken naast opgedofte pitspoezen, draait in de andere ruimte een BMW E30 rondjes rondt een pion en wordt het publiek haast bedwelmt in de rubberdampen en koolmonoxide. Loop je weer een hal verder, dan vindt je uitsluitend corporate stands van autofabrikanten als Peugeot, Skoda en Ford. Het dieptepunt van de Essen motorshow hebben ze weggestopt in de kelder. Als je deze ruimte binnen loopt kijk je uit over de lange grote gangpaden met hoge rekken. Vol met sturen, kop- en achterrijlampen aan de rekken, 1001 grillen van voornamelijk Golfjes, mattensetjes en schokdempers van het merk “jappaplopsie”, zoals Maikel dat spottend noemt. Vooral bij de Duitse bezoekers vinden deze spullen gretig aftrek. Persoonlijk vermijd ik deze wanstaltige hoek zoveel mogelijk.
Het dieptepunt van de Essenmotorshow hebben ze gelukkig weggestopt in de kelder …grillen van voornamelijk Golfjes, mattensetjes en schokdempers van het merk “jappaplopsie”
Bezoek de persdag
De laatste jaren bezoeken we de beurs altijd op de vrijdag; de persdag. Dat is met 26 piek wat duurder maar een stuk rustiger. Je kunt alles eens rustig bekijken en er staan bijvoorbeeld geen rijen bij de simulators. Je kunt dus eens rustig een rondje of vijf over een virtueel zandvoort racen en je vrienden ook nog achter het stuur laten zonder dat je uren in de rij hoeft te staan.
Oldtimer hal
Mijn (enige) favoriete plek op de Essen motorshow is de Oldtimer hal. Het staat er vol met de meest uiteenlopende (bijzondere) oldtimers en youngtimers aangeboden door internationale handelaren. Persoonlijk kan ik hier wel uren rondlopen.Veel Duitse merken als BMW, Mercedes en Porsche maar ook veel Amerikaans spul kun je er vinden. Naast auto’s kun je hier dé beste espresso van de beurs vinden.
BMW M5
Bij een stand voor exclusieve BMW’s stond een prachtig mooie ‘88 E28 M5. In de jaren tachtig stond deze wagen met een 0-100 sprint van 6.2s en top 245km/h bekend als dé snelste sport-sedan. Persoonlijk vind ik dit één van de stoerste en dikste BMW’s ooit gebouwd.
Lancia
Aangezien Lancia praktisch dood is zou je het merk bijna vergeten. Bij een aantal handelaren waren een aantal bijzondere objecten te vinden. Om te beginnen de Lancia Fulvia met Lancia VR4 motor in het vooronder. Een bijzondere verschijning en bekend uit de Rally. Een ander veel bekender Rally monster van Lancia, de Delta integrale evoluzione, stond er te pronken in het blinkende rood en parelmoer wit. Een prachtige verschijning en uiterst zeldzaam.
De deurpanelen waren bijvoorbeeld voorzien van een boomschors en door heel het interieur liep een klimopplant.
Eigenzinnig Tuning werk
Persoonlijk ben ik niet zo’n liefhebber van het overdreven uitdossen van automobielen; extreem verlagen, dure audioinstallaties en verchromen. Er stonden in de hal “ge-customizede wagens” echter een tweetal wagens die bijzondere opzien baarden op de Essen Motorshow.
Een Volkswagen Jetta met verlaagd onderstel en dikke velgen was voorzien van boom en klimopplant accenten. De deurpanelen waren bijvoorbeeld voorzien van een boomschors en door heel het interieur liep een klimopplant.
Lederen Mercedes
In de tuningzaal stond een hele aparte na-oorlogse Mercedes W121 uit 1953 om precies te zijn. De carrosserie van de W121 was volledig opgetrokken uit een zwart leren huid. Het geheel werd strak getrokken met riemen, scheepstouw en schroeven. Mede door het verlaagde onderstel, de chroom accenten en het bijna Amerikaanse interieur met brede fauteuils oogde dit exemplaar bijzonder stoer en gaaf.
Autosport historie
De Essen Motorshow biedt de bezoeker ook altijd een zooi klassieke race iconen. Op de autobeurs vindt je eigenlijk ieder jaar wel talloze exclusieve racewagens. Denk aan de Lotus Renault van Ayrton Senna, het rallymonster Peugeot 205 Group B Rally van Juha Kankkunen of de Ferrari F1 bolide van Fangio 1955.
Wil je het verslag van 2016 weten? Bekijk het hier