Ben je autofreak en op zoek naar de invulling van je vakantie of je weekend? Oud Barrel weet dan nog wel een goed automuseum in Wassenaar. Het Louwman museum geeft een gedetailleerde kijk op meer dan honderd jaar geschiedenis van de automobiel. Heb je dit weekend nog een gaatje vrij dan mag je dit museum zeker tot een interessante optie laten gelden.
Louwman Museum; Privécollectie importeur Louwman
Het museum is eigendom van importeur Louwman. Ondermeer bekend als Toyota importeur en eigenaar van de befaamde showroom langs de A2, met merken als Lamborghini, Maserati en Bentley. Het Louwman Museum herbergt ’s werelds oudste privécollectie automobielen. De basis werd in 1934 gelegd en inmiddels omvat de collectie ruim tweehonderdvijftig antieke en klassieke automobielen. [bron: Louwman museum]
Indrukwekkende entree
Het Louwman museum ligt langs de kant van de weg. Tussen Den Haag en Wassenaar. Het gebouw kun je niet missen. Aan de buitenkant lijkt het museum op een kerk van de gereformeerde gemeente, die je dikwijls in Zeeland tegenkomt. Mijn smaak is het in iedergeval niet. De entree van het museum bestaat uit een grote langwerpige hal met een hoog plafond. Langs de kant staan iconische wagens uit verschillende continenten opgesteld. Een Citroen DS 19, één van de eerste. Een Toyoto sportwagen(GT 2000) uit Japan. Een Mercedes presidentswagen, Een Chevrolet Corvette, een Wolga uit Rusland en ga zo maar door. De entree is een echte smaakmaker voor de autofreak en maakt je direct enthousiast in je bezoek aan het museum.
Tijdslijn van de automobiel
Vanuit de entree ga je met de lift naar boven, naar de vierde verdieping. Of beter gezegt stap je de tijdmachine in terug in de tijd. Op de vierde verdieping start je met de oudste automobielen. Het gaat hier om de respectievelijk “veredelde koetsen” met hulpmotor met de prachtigste namen, zoals DE DION-BOUTON & TREPARDOUX. Het leuke is dat je door Louwman aan de hand wordt genomen en beetje bij beetje door hebt wat de invloed van een tijdsbeeld is op het ontwerp van een auto. Auto’s hadden in de begin tijd(1900) bijvoorbeeld nog houten wielen, pas in de jaren twintig werd het rubber pas gemeengoed. Of je realiseert je dat het ronde stuurwiel zoals wij dat kennen pas veel later kwam dan de eerste automobiel werd geïntroduceerd.
Ieder “barrel” heeft een verhaal
De verschillende verdiepingen en hallen zijn met veel zorg en kennis samengesteld. Er zit chronologie en thematiek in de tentoonstelling. Er is bijvoorbeeld een hal gericht op Italiaanse klassiekers van automerken zoals Maserati, Alfa Romeo en Ferrari. Modellen als de Alfa 8C of de Alfa Tipo 33 kom je er tegen. Er is een autosport hal met LeMans 24 uur sportscars, Formule 1 wagens en een Toyota Nascar wagen. Of wat dacht je van de geschiedenis van de elektrische auto. Geloof het of niet maar in 1910 had de wagen van “Oma Duck” al een elektrische motor.
In iedere zaal ervaar je als autogek wel even een Oh of en Ah moment. Er staan een handje vol exclusieve Bugatti’s, modelletje sigaar. Zelfs de Aston martin DB5 van James Bond mag niet ontbreken. Een compleet verroeste Toyoda AA uit 1936, de allereerste Toyota ooit, spant de kroon als het gaat om verhaal en exclusiviteit. De tentoongestelde Toyoda AA is een unicum en geld als de enige nog bestaande AA uit een serie van 1400 gebouwde exemplaren. Ieder “barrel” heeft z’n eigen verhaal of anekdote bij Louwman.
Hoogtepunten van het bezoek aan het museum
Luc Moers legde tijdens ons bezoek een aantal fraaie automobielen vast in het Louwman Museum.
Meer foto’s vindt je op de Flickr pagina van Luc.