Liefhebber van luchtgekoelde VW’s
Stephan ken ik al jaren, als de partner van mijn nicht; als een petrolhead en als een grote fan van luchtgekoelde boxermotors van VW. Zelf bezit hij onder meer een prachtig gerestaureerde VW Transporter (T2) bus. Eentje met een fraai uitklapbaar Westfalia dak, kekke chrome velgen en een verlagingssetje. Vele VW treffen en vakanties heeft hij er al mee afgelegd, samen met zijn gezin. Deze zomer toonde Stephan mij een nieuw project op zijn smartphone. Toen ik naar het schermpje staarde zag ik een azuurblauwe VW Type 3 1600. Het is een variant, een soort stationwagon. De lak oogt een beetje verschoten maar het misstaat de luchtgekoelde VW niet. Stephan nodigt mij uit om eens een kijkje te nemen.
Een Duitse wagen afkomstig uit Amerika
Een halfjaar later. Terwijl het buiten tegen het vriespunt is, trekt Stephan de garagedeur open. Een vrijwel gestripte maar fraai gelijnde Type 3 komt tevoorschijn. Stephan kocht de Type 3 via een VW Kever en Transporter specialist (So Cool). De VW type 3, of ook wel VW 1600 genoemd, is afkomstig uit de Verenigde Staten. Waarvandaan precies weet hij niet. Terwijl we in de vrieskou naar de blauwe carrosserie staren vertelt Stephan dat er laatst een vriendje van zijn zoon Janique kwam om te spelen. Het vriendje van zijn zoontje kon zich niet voorstellen dat de vader van zijn vriendje betaald heeft voor zo’n verroest Oud Barrel. Stephan haalt zijn schouders op na deze anekdote en staart met een tevreden blik naar de gestripte Volkswagen Stationwagon. Het originele onderstel van de Amerikaanse VW is grotendeels opgevreten door de roestduivels. Stephan heeft hiervoor een Nederlandse VW 1600 donor onderstel als vervanging gebruikt. De bodem en het onderstel liggen buiten onder een zeiltje gerestaureerd en wel, met nieuwe lak, spiksplinternieuwe remleidingen en een compleet gemonteerde aandrijving. Het oogt allemaal vakbekwaam gerestaureerd en rijklaar. Het lijkt alleen nog een kwestie van het onderstel op de carrosserie vastschroeven. Voordat die klus geklaard kan worden moet Stephan dus eerst nog de carrosserie helemaal onder handen nemen.
De Volkswagen Type 3 was een soort middenklasser van Volkswagen. Groter, meer ruimte en luxer dan de Kever. Door de motor achterin te plaatsen, kon Volkswagen met dit model een ruime middenklasser bieden, waarbij de Variant, de Ponton en de TL-uitvoering zowel onder de voorklep als onder de achterklep bagageruimte boden. Het motorblok is hetzelfde luchtgekoelde 1600 blok dat in de Kever, VW T1 & T2 bussen ligt.
Roest als een extra feature
De VW wordt niet opgeschuurd, in de primer gezet en dan in een mooi lakje gezet zoals je misschien zou verwachten. Nee, deze 1600 behoudt zijn roestige uiterlijk. Sterker nog dat heeft een naam, ‘ratlook’. De carrosserie wordt alleen gelast en geplamuurd waar dat écht vereist is. Op andere plekken zal er een soort gatenkaas blijven bestaan. De gehele carrosserie wordt na het laswerk en “bijtippen” van zwakke plekken helemaal ingesmeerd met een beschermende olie speciaal bedoeld voor die ‘ratlook’. Voor het zover is moet het dashboard weer netjes gemaakt worden en de kabelboom netjes aansluiten. Ohja en niet te vergeten het fraai gerestaureerd onderstel monteren. Stephan hoopt in april de spierkrachten met zijn vrienden te bundelen en de kleine 400 kg staal te verplaatsen naar het hagelnieuwe onderstel. Hopen dat dat zonder slag of stoot en zonder rugklachten naderhand gaat.