Luchtgekoelde VW specialist
Stephan, de eigenaar van de VW Type 3 nam mij op de dag dat ik bij hem op bezoek was ook nog even mee naar een andere Stephan, de garagist van zijn VW Type 3. Stephan legde mij op weg naar de garage uit dat we een bezoek zouden gaan brengen aan een échte luchtgekoelde VW expert. Zoveel is duidelijk als ik de volgestouwde showroom van binnen bekijk. Voorin de showroom zag ik een glimmende T2 Bus staan, haast in nieuwstaat! Achterin de showroom een fraaie “kale” T1 bus en daar tegenover een transporter busje in de “embryonale fase” van de restauratie.
Het luchtgekoelde Volkswagenvirus
In een authentiek garagepand gevestigd in een rustige woonwijk runt (andere) Stephan zijn bedrijf. Hij is het bedrijf gestart vanuit zijn passie voor auto’s. Het Volkswagenvirus heeft hem al sinds hij 6 jaar oud is in zijn greep. Het begon eerst met het verzamelen van boekjes en modelauto’s. Vanaf het moment dat hij zijn rijbewijs kreeg kocht hij meteen een VW Kever. Die knapte hij helemaal op. Dat opknappen beviel hem zo goed dat hij een nieuw project kocht. Stephan bleek naast zijn restauratie kwaliteiten van VW kevers ook nog te beschikken over een handelsgeest. De ene na de andere Kever knapte hij op en verkocht ze door. Sinds 5 jaar is hij serieus bezig met de reparatie en in-/ verkoop van luchtgekoelde VW’s vanuit zijn bedrijf So Cool.
Werkplaats met een fortuin aan “roest”
Als ik de werkplaats binnen loop ben ik toch wel onder de indruk. Er staat een VW T1 personenbus. In de volksmond noemt men dat ook wel “hippie busjes”. Ik vraag aan Stephan om bevestiging of dit een VW T1 Samba is, want hij heeft van die raampjes roep ik stellig. Het blijkt echter niet een Samba te zijn. Deze VW T1 bus heeft namelijk “maar” 15 ramen. Een samba heeft in totaal 23 ramen, ook in het dak, legt Stephan mij uit.
De T1 15-raams bus is afkomstig uit de VS. Als ik eens goed rond de bus loop zie ik een hoop roest zitten. Desondanks heeft een dergelijke zeldzame bus een straatwaarde van rond de 40 duizend euro. Ja je leest het goed, veertig ruggen. Stephan vertelt dat de eigenaar het object in het najaar van 2016 heeft geïmporteerd uit de VS. Het idee was om er in het begin van 2017 al mee de weg op te gaan maar na inspectie van Stephan zijn er toch wel veel verrassingen naar boven gekomen. Het hele onderstel is losgeschroefd van de carrosserie en de dragende delen worden nu onder handen genomen.
Zoek de verschillen
Naast de T1 bus staat een brandweerrode transporter bus op de brug. Eentje van een latere generatie. Je kunt iemand willekeurig vragen om de verschillen te zoeken maar heel moeilijk is dat niet. Het zijn eigenlijk twee totaal verschillende bussen. De karaktertrekken zoals de ronde koplampen en het grote VW logo zijn wel gelijkwaardig tussen de T1 en T2. De T1 staat voor de 50er en 60er jaren terwijl de T2 bus voor de 70er en 80er jaren garant staat.
Veel bezienswaardigheden
De werkplaats ademt als het ware het luchtgekoelde tijdperk van VW. Overal slingeren details van VW’s uit de 60-er en 70-er jaren. Er staan een paar luchtgekoelde boxermotors te pronken, een skelet van een geprimert Kever chassis staat te wachten op een kleurtje hoogglans en er slingeren her en der fraaie karakteristieke details als een stuur of een koplamp van een T1 rond. Naast VW is er ook ruimte gemaakt voor de 2takt scooters van Vespa, als het maar luchtgekoeld is.
Specialist bij uitstek
Mocht je (ooit) met het idee rondlopen om een luchtgekoelde VW aan te schaffen dan is het ‘t zeker het bezoeken waard om even bij So Cool langs te gaan. Stephan biedt een hoop kennis van luchtgekoelde VW’s en heeft daarnaast in zijn showroom geregeld exclusieve modellen in de aanbieding.