Land Rover Defenders worden niet meer nieuw gebouwd
Op vrijdagavond 29 januari zie ik op mijn Twitter tijdlijn een berichtje van Werner Budding (autojournalist) voorbij komen. “Productie Land Rover Defender is na 68 jaar gestopt…” Het doek is nu echt gevallen voor het gepotnagelde pakezel. De Land Rover Defender wordt niet meer gebouwd. Het spartaanse voertuig is geliefd onder Engelse Adel, Jort Kelder & Richard Hammond. Belangrijkste redenen voor het stoppen zijn een gebrek aan veiligheid, de onacceptabele uitstoot van het voertuig en na ruim 60 jaar productie vinden ze het wel welletjes bij Land Rover.
Land Rover Defender op Ibiza
Het nieuws over de Land Rover bracht mij na het lezen van het twitterbericht terug naar mijn herinneringen aan de week op Ibiza eerder in januari. Ik verbleef toen op het Spaanse eiland voor een teamcoachingsweek, met mijn werk. Buiten het feit dat dat weekje goed toeven was heeft dit nog niet zo veel te maken met de Land Rover Defender.
Voor de link met de Land Rover moeten we terug naar onze aankomst op Ibiza. Op het moment dat we de aankomsthal uitlopen staat een grote rossige kerel met een baard van drie dagen, een hoedje en leren jackie ons op te wachten. Hij schudt ons de hand en verteldt dat hij de eigenaar van het Bed & Breakfast is waar wij de komende dagen verblijven. Verder op het plein staat z’n pakezel met brede traktorbanden geparkeerd. Terwijl we even later bij de Defender zijn, open ik de hoekige deur en maak een lenige stap omhoog in de cabine. Zo’n Defender is hoger dan je denkt. Terwijl ik op de achterbank in elkaar gevouwen zit als een gedroogde tomaat in een glazen potje bedenk ik dat ik nog nooit in zo’n ding heb gezeten of gereden. De cabine oogt functioneel, zwart plastic, grijs, staal en alles is keihard. Zand en opgedroogd modder zit vast geplakt aan de bekleding. Dat hoort ook bij z’n offroad auto. Een gekleurde hawaiaanse ketting zit om de achteruitkijkspiegel gewikkeld. Deze brengt nog een beetje kleur in het interieur. Vol eerbied vraagt mijn collega dan of hij mag eten in de auto, waarop de B&B man antwoord: “Natuurlijk vriend, Het is geen Rolls en bovendien deze wagen heeft al zo veel meegemaakt, die kent het eiland van binnen, van buiten en omgekeerd achterstevoren”.
“Natuurlijk vriend, Het is geen Rolls en bovendien deze wagen heeft al zo veel meegemaakt, die kent het eiland van binnen, van buiten en omgekeerd achterstevoren”.
Dé Land Rover is meer dan een auto alleen
Terwijl de brommende goedaardige ronkende diesel zes collega’s en de witte carrosserie de heuvel opduwt, bedenk ik mij ineens wat een wonderlijke machine de Defender wel niet is. Ik kijk door de karaktistieke dakramen waar ik het puntje van een Ibiziaanse heuvel zie met een wolkendeken. Een slim detail van de Britse Land Rover designers en vast en zeker bedacht om naar de Schotse highlands te turen. Onze vriendelijke B&Ber rookt nonchalant vanuit zijn ene mondhoek terwijl hij met de andere mondhoek iedere bocht voorziet van anekdotes en feitjes. Hij vertelt ons over feestjes, veel feestjes, lange zomers en Ibiziaanen in het algemeen. Alles heb ik in één keer helder voor de geest. De Defender is meer dan simpelweg een auto, van A naar B en met vier wielen. In feite zit de Land Rover als een jas. Hij maakt dingen met je mee, blijft lange tijd bij je. De Defender is er in velerlei vormen en maten. Als Jort Kelder er bijvoorbeeld in rijdt oogt het ding als een deftige burberry regenjas. De Defender van de B&Ber is eerder een stoer vliegeniers jackie. Op één van de laatste dagen op Ibiza krijgen we de opdracht om dingen op te schrijven die je de komende tijd wilt gaan doen. Tussen de kaartjes zit er één kek kaartje tussen. “Willem, ik gun jou een rit over het eiland in de Land Rover…”. De Land Rover heeft blijkbaar meer bewonderaars op het werk dan ik alleen bedenk ik mij. En zo hoort dat ook met een auto die 67 jaar in productie is geweest…
In feite zit de Land Rover als een jas. Hij maakt dingen met je mee, blijft lange tijd bij je. De Defender is er in velerlei vormen en maten.
Afscheid nemen is moeilijk van de Land Rover
Jim Radcliffe, Miljardair uit Groot Brittanië, mist de Land Rover Defender zo erg dat hij voornemens heeft om het model nieuw leven in te blazen en opnieuw te gaan bouwen. Lees het hele verhaal op Autoweek.nl.