Lotus, het whatsapp onderwerp van de dag…
Het is woensdag avond als ik een berichtje van Vincent in mijn Whatsappgroep “Essen Motorshow 2016” tegenkom. Vincent is de man die onze petrolheads vaak overuren laat draaien. Een tijdje terug had hij nog een vondst met zijn speelgoedauto dé BMW Turbo. Ik schreef er ooit een artikel over. Opnieuw heeft hij beet! Dit keer is er helaas geen afbeelding beschikbaar en moeten we het uitsluitend met een beschrijving doen:
Vincent: “Er reed net een blauwe Lotus Elise door de wijk met zo’n oud Nederlands kenteken. Is dat een topper of een 20 in een dozijn unit?”
Elise of toch Esprit?
Mijn grijze massa draait direct weer over uren. “Een Lotus Elise met een blauw kenteken, dat kan toch helemaal niet?” bedenk ik me vertwijfeld. De compacte open tweezits Lotus wordt gebouwd vanaf 1995. Blauwe kentekenplaten zijn gebruikelijk tot halverwege de zeventiger jaren. Een Lotus Elise kan het dus niet zijn tenzij de bezitter een hardnekkige nostalg is. Snel volgt er een nieuw bericht van Vincent:
Vincent:“Hoekige look had het”.
In een split second maak ik de connectie met het plaatje van de LotusEsprit. Een hoekige sportwagen uit Groot Brittannie. Als een gek tik ik de zoek-query “Lotus Esprit” in Google afbeeldingen, maak ik snel een copy van een plaatje met daarop een afgrijselijke gele Lotus Esprit en verstuur het in de vriendengroep Whatsapp. Even is het stil, totdat Tim reageert. Die is niet blauw. Waarop ik zeg dat ik kleurenblind ben, wat niet zo is overigens. Rick vraagt ondertussen aan Vincent of er een gast met een skateboard zonder wielen naast hing, verwijzend naar de film Back to the Future, en Jasper vraagt aan Vincent of de ANWB er achter reed want volgens Jasper is Lotus niet bepaald kwaliteit. Het laatste woord is voor Vincent:
Vincent:“Het is in ieder geval de wagen van het plaatje. Maar dan blauw”.
Sportwagen van de italiaanse grootmeester
De Lotus Esprit is een échte sportwagen met middenmotor en werd maar liefst 28 jaar lang gebouwd, van 1976 tot en met 2004. Het ontwerp komt vanuit het hoofd, via hand naar de pen van Giorgetto Giugiaro. Geen misselijke jongen. Het is dé fameuse Italiaanse ontwerper die onder de vlag van Italdesign ook roemrijke modellen als de VW Golf Mk1, Alfa Guilia Sprint & Back to the future wagen Delorean ontwierp. Heb je toevallig een Nikon F4S in de kast liggen? Ook die komt van hem vandaan.
James Bond Model
007 is in 1977 overgestapt van een Aston Martin naar een Lotus Esprit. Dat is in de film “Spy who loved me”. De Esprit in de film was een witte; zeg maar zoals Giugaro hem tekende en Lotus hem presenteerde. Bond was niet bepaald zachtzinnig met zijn Esprit. Op een gegeven moment rijdt Bond zijn Lotus zo de plomp in. Normaliter leidt dit tot een levensbedreigende situatie, alleen bleek deze Lotus Esprit ook uitgerust te zijn met een aftermarket submarine functionaliteit van Q. Leuk weetje over deze Bond Esprit is dat hij in 2013 na een bidwar tussen twee veilinghuizen verkocht werd voor 550.000 Britse ponden!
In de twaalfde Bond film uit 1981 “For your eyes only” is 007 overgestapt van de submarine Lotus Esprit op een witte en een koperen Lotus Esprit S3 Turbo. De koperen sportwagen was door “Q” en onderdanen uitgerust met een dakrailing inclusief skiuitrusting terwijl de witte Lotus een antidief-zelf-destructie-systeem had ingebouwd. Omdat die laatste witte Lotus tijdens de film ontploft bestaat alleen nog de koperen Lotus.
TheTop Gear Patagonia special
James May wordt aan het begin van de Top Gear Christmas special uitgelachen door zijn kompanen Clarkson en Hammond als hij aan komt zetten met de Lotus Esprit voor de lange barre tocht door Argentinië . Je kon hier eerder lezen dat Jasper de ANWB benoemde als je grote vriend bij het rijden van de Esprit. De twee Topgear mannen maakten ongeveer dezelfde grap tegenover Captain Slow. Gedurende de lange zware tocht bleek het allemaal mee te vallen. Terwijl Clarkson en Hammond grote problemen kenden met hun Porsche 928 en Ford Mustang, reed May vrolijk duizenden probleemloze kilometers rond met zijn Esprit.
Koop een Porsche
In onze whatsappgroep wilden we natuurlijk weten wat dat moest kosten, een Lotus Esprit. Ik riep toen iets van 35 mille, maar bij nader onderzoek blijkt dat tien mille minder te zijn. Dat is overigens nog niet misselijk. Op de website www.gaspedaal.nl heb ik een exemplaar gevonden uit 1986, geïmporteerd uit Amerika met 65.0000 miles op de klok en volgens de omschrijving in redelijke staat. Voor dat geld krijg je een uit glasfiber opgetrokken chassis met daaronder een echt racey spaceframe, een tweeliter turbo en een top van 240 km/h.
Al met al zijn we het op de whatsappgroep er over eens dat voor dat geld veel leukere auto’s te koop zijn. Een Porsche 911(996) uit 2001 bijvoorbeeld heb je al voor 15 mille. Daarmee houdt je geld over en heb je een veel bruikbaardere en snellere sportwagen. Nee, als je moest kiezen tussen die Porsche en die Lotus dan is de Esprit vooral leuk om naar te kijken, vinden wij in de Whatsappgroep eensgezind.