Wil je weten wat de beste manier is om de 24 uren van Le Mans bij te wonen? Het antwoord op die vraag is een camper. Met drie bedden en een toiletpot zeulden we vanuit Maarssen, via Rotterdam Centrum langs de milieuzone in één strook door naar Le Mans. Kamperen langs het circuit La Sarthe was leven als een god in Frankrijk.
Spartaans leven in een tent tijdens de 24 uren van Le Mans
Als je wel eens op een groot muziek evenement bent geweest als Best kept Secret, Lowlands of Down the Rabbit Hole dan weet je één ding zeker. Het weer is alles bepalend. En als het weer een beetje tegen zit dan veranderd je camping in een modderpoel. Op een race-evenement als de 24 uren van Le Mans, waar zo’n drie honderdduizend mensen op af komen, is dat niet anders. Op ons voorlaatste bezoek aan Le Mans was de camping haast weggespoeld en veranderd in één grote modderpoel. Desondanks hebben we ons tentje in deze puinhoop toch maar op gezet. Daar was echter ook alles mee gezecht. En dan nog maar te zwijgen over het gebrek aan sanitair. Iedereen deed z’n behoefte in de bosjes, met hier en daar gemarkeerd met geplukte bloemetjes.
Het huren van een camper is een briljant idee.
Terwijl we aan een hamburger met bier zitten bij Hamburg in Rotterdam komt Reinout met een briljant idee op de proppen; “Wat vinden jullie ervan als we een camper huren voor Le Mans?” Heb je toch iets meer comfort…”
Hoewel we het allemaal een top plan vonden zag ik in eerste instantie nog wel wat beren op de weg. We hadden tenslotte eerder een tentplaats gehuurd op camping Expo en de camperplaats was een extra. Na wat mail correspondentie met de ticketverkoper en de campinghouder blijkt dat allemaal geen probleem. Na een beetje overleg met de campingeigenaar mochten we met die kaart gerust kamperen met een motorhome.
Goboony; Airbnb voor camper huren
Als je een camper gaat huren is het belangrijk dat je nadenkt over de basiseisen. Wij stelden ons drie eisen voor als we naar Le Mans zouden rijden:
1. Je moet er met z’n drieën in kunnen slapen.
2. De eigenaar moet het prima instemmen met de reis naar Le Mans.
3. Het motorhome moet op stinkende diesel rijden.
Via de website Goboony, een soort Airbnb, maar dan helemaal gericht op motorhomes, maakte Reinout een zoektocht naar het mobiele huis. Na enige tijd en op basis van onze wensen vondt hij een geschikt motorhome voor onze tocht naar Le Mans in Frankrijk. Een witte Fiat Ducato Camper. Enkele dagen later zocht Reinout via de GoBoony websitecontact met de eigenaar. Binnen enkele dagen kregen we een bevestiging dat we de wagen mochten huren voor Le Mans. Het feest kon toen echt beginnen!
Camper verbeteren dankzij slim verdienmodel
Als Reinout en Richard een paar dagen voor vertrek naar Le Mans de motorhome ophalen komen ze erachter dat de camper door de eigenaar is voorzien van allerlei noviteiten. Op het dak is er bijvoorbeeld een reeks zonnepanelen bevestigd en in het opbergvak is een uitgebreid campingset met stoelen en een tafel aanwezig. De eigenaar legt bij het ophalen van de camper uit dat ze de wagen steeds een beetje beter wil maken met het geld wat ze verdient op GoBoony. Kortom, dankzij het slimme verdienmodel van de eigenaar van de Fiat Granduco hadden wij allerlei handige bijkomstigheden voor onze reis naar Le mans.
De rijervaring van de camper
In mijn studententijd heb ik regelmatig in lichte vrachtwagens gereden voor mijn toenmalige bijbaantje op de haven. Ik dacht dat ik dus wel enige basiservaring had met dit soort voertuigen. De realiteit was toch iets anders. De rijeigenschappen van de camper vielen mij aanvankelijk toch een beetje tegen. Op de dag van vertrek stond er gedurende de hele rit een bak wind waar je u tegen zegt. De motorisering van de Fiat Ducato, een 1.9 Turbo Diesel, leek wat mij betreft door de tand des tijds te zijn aangetast en had heel veel moeite om genoeg vermogen te leveren bij een flinke berg heuveltje op. Bij het inhalen van een vrachtwagen met windje tegen begon het stuur als een gek te bewegen. Je moest dan ook werkelijk alle zeilen bijzetten om de grote vrachtwagens voor bij te komen. Dat resulteerde er soms in dat we zonder pardoes weer werden ingehaald door vrachtwagens op de rechterbaan. Simpelweg omdat er te weinig vermogen in de Fiat motor zat. Mijn advies is dan ook dat als je nog nooit in zo’n ding hebt gereden, ga dan op z’n minst voor vertrek even een blokje om op de snelweg. Je kunt dan vast een beetje rekening houden met een aantal onaangename verassingen.
24 uur non-stop plezier dankzij de camper
Bij onze vorige edities van de 24 uren van Le Mans bevroren we haast in ons tentje, stonk ‘t naar verbrand hout, werden we ‘s nachts wakker gehouden door types die een geit imiteerden of andere types die de hele nacht door dwangmatig hun Audi “moesten” starten. Dankzij de camper en een geschikt bed hadden we dat probleem nu niet. We zaten er op de 24 uren van Le Mans 2017 er dan ook warm en droog bij.
Dankzij de camper hebben we de 24 uren van Le Mans race lang kunnen volhouden. Vanaf de start op zaterdag 18 juni om 15:00 tot en met 7:30 (zondag 19 juni) zijn we langs de baan in de weer geweest met de race. Daarna even wat nachtrust gepakt, om vervolgens om 12:00 weer op het circuit te verschijnen. Dat was toch wel mede te danken aan de camper.
Boven: Fraaie beelden uit de nacht van Le Mans mede dankzij het huren van de camper. (Fotografie: Richard de Vries)
Conclusie
De camper is het bewijs dat je dankzij een beetje extra comfort zoals vier muren, een toilet en een koelkast met koud bier een festival optimaler kunt beleven. Daarnaast geeft het een groot vrijheidsgevoel. Al met al betaal je wel een prijs voor dat beetje meer comfort op een festival. Vier dagen een camper huren van een particulier is vergelijkbaar met het bedrag wat ik betaalde met mijn vrouw voor een weekje B&B op Sicilië. Dat was niet het minste plekje, maar midden in een oud pittoresk Unesco plaatsje. De kosten van zo’n camper deel je echter met z’n drieën dus dan wordt dat allemaal heel behapbaar. Na afloop van de vakantie kregen we overigens nog wel een extraatje gepresenteerd van het CJIB. De camper bleek een smerige oude diesel onder de motorkap te hebben en mocht niet de milieuzone van Rotterdam betreden. Twee keer een boete van 100 euro was het resultaat. Het zijn allemaal dingen waar wij van te voren geen rekening mee hielden toen we die camper gingen huren. Mijn advies is dan ook: Als je een camper huurt voor een festival moet je even alle details op papier zetten. Dus zaken als het bouwjaar en de motorisering zijn dingen die van grote invloed zijn voor het gebruik op je trip. Je voorkomt zo bijvoorbeeld onaangename verassingen zoals de Mileuzone.
Wil je meer weten over het concept van GoBoony? Neem dan een kijkje op hoe werkt camper huren.