Richard roept al een paar jaar dat ik toch écht een keer met hem mee moet gaan naar zijn garage in Zeeland. Heel eerlijk gezegd vond ik Richard op het vlak van auto onderhoud een beetje een vreemde vogel. Wie brengt per slot van rekening zijn auto op bijna een uur afstand van zijn woonplaats weg voor een onderhoudsbeurt!? Ik heb mijn mening omtrent Richards gewoonte echter grondig moeten bijstellen na het bezoek aan zijn garage.
Fenomenale entree
Als we afslag Antwerpen voorbij zijn gereden nemen we de eerst volgende afslag en rijden de rotonde tegemoet richting Rilland. Als we de rotonde driekwart rond zijn gereden belanden we in een absurdistisch tafereel. Een verweerde Mazda RX staat op het dak van een gebouw en eromheen staan allerlei oude barrels geparkeerd zoals een BMW 3 serie en heel veel oude Mazda’s uit het stenen tijdperk. De garage van Richard’s auto is helemaal aan het einde van de weg te vinden. Garage Hoebeke is gevestigd op een klein industrieterrein temidden van een werkelijk spectaculair landschap van uitersten.
Aan de ene kant het groene hart en aan de andere kant de oude fossiele economie. Het plaatje vol uitersten zou prima passen als decor voor een boeiende melodramatische film voor de vrijdagavond
De garage is omringd door de typische Zeeuwse polders, akkerland en windmolenparken. De horizon is omringt door het dominante wereld-economische schouwspel van de Belgen. Terwijl een dikke brandende vlam van een één of ander petrochemisch bedrijf in de verte de ozonlaag een handje helpt, roken de schoorsteenpijpen van kerncentrale Doel onverminderd door. Aan de ene kant het groene hart en aan de andere kant de oude fossiele economie. Het plaatje vol uitersten zou prima passen als decor voor een boeiende road movie op de vrijdagavond.
Dé garage
Garage Hoebeke is gevestigd vlak langs de A58. Terwijl ik mijn gifgroene Skoda parkeer tussen de Japanse vierwielers van het type Mazda RX8 ben ik nog niet direct onder de indruk van wat er buiten geparkeerd staat. Er staan auto’s zoals die van Richard, maar dan in een andere kleur. Als ik de deur van de showroom open komt de geur van vet en olie mij tegemoet. Echt zo’n typische garage lucht, zoals het hoort. Ik weet in één klap wat Richard bedoeld. Deze garage maakt niet alleen de auto van Richard en vele andere (niet) Zeeuwen. Het herbergt een schat aan autohistorie.
Unieke verzameling auto’s
Ik kijk verwonderd om mij heen, maak een paar stappen naar achter om de zwarte glimmende carrosserie van de Lotus Elan nog eens te bekijken en maak wat foto’s. Als dan de eigenaar komt aangewandeld complimenteer ik hem bewonderend met zijn collectie. De garagist glimlacht en begint enthousiast te vertellen. Terwijl hij vertelt over zijn bedrijf kom ik erachter dat garage Hoebeke de plek is in Zeeland en Nederland waar je terecht kunt voor je Mazda met of zonder rotatiemotor. Daarnaast verzamelt Hoebeke ook auto’s voor zichzelf en voor anderen. Wagens worden gekocht en opgeknapt. Volgens eigenaar Hoebeke zijn de laatste jaren ‘oude’ auto’s een goede investering. Niet allemaal natuurlijk, maar wat er in de showroom staat waarschijnlijk wel.
Er staan heel veel Aziatische exoten geparkeerd. Wat dacht je van een Will? Ik had er nog nooit van gehoord. Dit Japanse wagentje is gebouwd op het onderstel van een Toyota Yaris. Het Bordeaux rode apparaat ziet er uit als een kitch retro wagentje. Smaak technisch vind ik ‘m spuuglelijk maar zeldzaam is het zeker.
Tussen de vele exotische Japanse auto’s zijn er ook automerken vanuit andere continenten te vinden. Er staat bijvoorbeeld een prachtig rode Corvette van de eerste serie.
Verderop staat een Jaguar E-type coupe. Stuk voor stuk prachtige sportwagens die in de lijstjes voor meest begeerde wagens aller tijden voorkomen.
Opknappen loont vanzelf
Eigenaar Hoebeke wijst dan naar een blauwe Japanse coupé uit de 70’s. Het is een Mazda RX5, eentje met een wankelmotor zoals de RX aanduiding al doet vermoeden. De wagen heeft een beetje iets weg van een Amerikaan. Een leuke wagen om te zien en ik was het model al bijna vergeten. De RX5 is afgewerkt met allerlei fraaie details zoals dorpel loze deuren, veel chroom en wieldecoratie. Eigenaar Hoebeke vertelt dat ze eerst alleen begonnen met het oplappen van de wagen; bladeren weghalen en de roest verwijderen uit de bodem. Na al het laswerk zag dat er weer piekfijn uit. Toen die flinke klus geklaard was bleef de carrosserie een beetje achter bij wat er onderhuids was gebeurd en besloot men zodoende een gehele restauratie te doen. Hoebeke vertelt dat dergelijke projecten heel erg leuk zijn om te doen en veel goed doen aan de waarde van de auto. Het is alleen wel enorm arbeidsintensief en een aanzienlijke tijdsinvestering volgens de garagist.
A58 Automuseum
Terwijl Richard zijn APK keuring en onderhoudsbeurt afrekent, maak ik nog een laatste rondje door de zaak. Ik ben blij dat de lift van Richard naar zijn garage mij heeft beloond met een uniek bezoek aan een half automuseum. Rijd je toevallig in de toekomst over de A58? Bedenk dan dat je dit artikel hebt gelezen en bij afslag 31 even een tussenstop moet maken bij de vriendelijke eigenaren van Hoebeke.