Laatst wilde ik een paar vrienden vol enthousiasme vertellen over mijn ervaringen op The Goodwood Festival of Speed. Hoewel bij het uitspreken van de naam van dit evenement bij menig autoliefhebber het hart sneller begint te bonzen wekte dit bij mijn vrienden hele andere associaties op. Eén vriend riep “Oh, is dat het festival waar Kanye West ook heeft opgetreden…”.
Rivier over richting walhalla
Hans, wel een autofreak, belde mij met de vraag of ik zin had om mee te gaan naar Goodwood, waarop ik direct antwoordde met: ‘natuurlijk, wanneer en hoe laat vertrekken we!?’ Zaterdag, twee weken later tuffen we met Hans z’n Audi A4 2.5 v6 tdi richting Calais waar we de overtocht of eigenlijk meer ondertocht door de tunnel gaan maken. Voordat we van het parkeerterrein vertrekken checken we nog even snel of er geen verstekelingen in de kofferbak zijn achtergebleven. Nadat we ons en onze Audi in de wagon hebben geparkeerd zitten we in een vlieg en een zucht, (twintig minuten later) in Folkestone. We zijn nu aan de andere kant van de rivier. Het was allemaal een beetje last minute werk dat we besloten hadden om richting het walhalla van de autosport te reizen. Dat resulteerde er in dat alle hotels in de buurt van Goodwood volgeboekt waren. We hebben echtereen goed alternatief in Crawley gevonden. Een gezellig hotel ergens halverwege de rit naar Goodwood. Na een goede stapavond en een prima Brits ontbijtje vertrekken we de zondagochtend naar Goodwood.
Op de radio horen we de roffels van het scala aan supersportauto’s die bezig zijn zo snel als mogelijk de 1.4 mile hillclimb af te leggen. Het enthousiasme groeit met de seconde en we willen het liefst de Porsches en Audi in één van de muurtjes duwen om zo het snelst bij dit evenement te zijn.
We stellen de navigatie van de Audi in en rijden richting het evenement wat op de kaart in de middle of nowhere blijkt te liggen. De weg ernaartoe is zoals je verwacht van de Brittish country side, uitgestrekte groene velden met mooie smalle weggetjes die aan weerszijde een muurtje van oude stenen hebben. Een prima verkooppunt om je vrouw of vriendin te overtuigen eens mee te gaan. Na een klein uurtje rijden komen we een groepje auto’s tegen die niet om boodschappen te lijken gaan. We moeten ons best doen de Porsche Turbo, Carrera en Audi R8 bij te houden. We begrijpen dat we dicht bij zijn en rijden achter de sportauto’s aan door de smalle wegen. We tunen de radio in op Goodwood radio, waar twee heren verslag doen van al het moois wat prijkt op Goodwood. Op de radio horen we de roffels van het scala aan supersportauto’s die bezig zijn zo snel als mogelijk de 1.4 mile hillclimb af te leggen. Het enthousiasme groeit met de seconde en we willen het liefst de Porsches en Audi in één van de muurtjes duwen om zo het snelst bij dit evenement te zijn.
Veel snoepgoed
Aangekomen op het circuit parkeren we onze auto naast een Lamborghini Diablo SV. Die wagen vinden we op dat moment nog erg bijzonder en fotowaardig. Het beloofd veel goeds te worden, zelfs op het parkeerterrein staan de meeste exotische auto’s. Eenmaal op het terrein nemen we bij de eerste de beste zo kenmerkende hooibaal plaats. De ene na de andere auto die ik nog nooit in het echt had gezien komt met hoge snelheid voorbij gevlogen. Aangekomen in de paddock, treffen we de snoepjeswinkel van de autoliefhebber aan.
Op elke vierkante meter staat een auto die een en al geschiedenis ademt. F1 wagens van Senna, Mansell, Gilles Villeneuve, Alain Prost, Porsches van Dick Bardour (type 935), Jacky Ickx die in ’81 Le Mans (type 936/81) heeft gewonnen en als klap op de vuurpijl staan er zeven stuks Mercedes Benz 300 SLR ’55 van de acht die er nog bestaan op deze planeet. Twee van deze beauties worden bestuurd door respectievelijk Sir Stirling Moss (1929) en Sir Jacky Stewart (1939) die deze ‘oude barrels’ er flink van langsgeven op de weg naar the top of the hill. Zo zijn er nog meer grote meneren, Jenson Button, Nico Rosberg en Valentino Rossi doen ook een poging met veel snelheid lawaai ‘the climb’ af te leggen. Rossi die de zaterdag daarvoor nog op spectaculaire wijze de TT van Assen wist te winnen vlamde nu in een Mazda RX7 over het circuit onder luid applaus van het Engelse publiek. Button en Rosberg verloochenen hun sport niet en schieten met de V10 formule 1 auto’s langs de hooibalen omhoog. Het geluid van de formule 1 auto’s voel je door heel je lichaam, waarna er kippenvel ontstaat op de armen.
Ergens achterin een hoek op een veld staan nog twee La Ferrari’s geparkeerd, die hier bijna normaal ogen.
Tegen het einde van de middag ‘ontdekken’ we dat we nog maar een derde van al het moois hebben gezien en schieten richting het terrein waar we een Ferrari P4/5 by Pininfarina zien staan. Dit is een speciaal gebouwde Ferrari (1 stuks) op de basis van een Enzo en gebaseerd op de Ferrari 330 P3/4. Naast deze verschijning staat nog een Bugatti EB110 Supersport, een in nieuwstaat verkerende Ferrari 250 GTE en naar de zo goed als nieuwe E-type kijkt al niemand meer naar om. Ergens achterin een hoek op een veld staan nog twee La Ferrari’s geparkeerd, die hier bijna normaal ogen.
Conclusie
The Goodwood Festival of speed is de absolute aanrader als je een auto evenement wilt bezoeken. Er is alleen maar entertainment; auto’s, motoren en zelfs vliegtuigen die een show geven om die paar minuutjes wachten in te vullen. Eén dag is wel wat aan de korte kant, gezien het terrein zo gigantisch groot is en er zoveel te zien is. Qua prijsklasse is het natuurlijk wat duurder dan de Italia a Zandvoort dagen. Maar voor de échte autoliefhebber is Goodwood het geld echter zeker waard.